De Risse onderzoekt SP-vragen ziekteverzuim en klachten

16 februari 2010

De Risse onderzoekt SP-vragen ziekteverzuim en klachten

Sociale werkvoorziening 'De Risse' onderzoekt de komende tijd klachten die de SP ontving over het ziekteverzuimbeleid en de interne klachtenprocedure. Alle medewerkers krijgen naast het gewone tevredenheidsonderzoek een achttal vragen namens de SP voorgelegd. Het onderzoek wordt door een extern bureau uitgevoerd.

Jan Tak: 'Ons blijkt meer en meer dat Risse-mensen niet binnen het bedrijf de weg weten of zich kenbaar durven te maken. Zij komen wel bij de SP terecht. Ook nemen de klachten over de verscherpte aanpak van het ziekteverzuim toe. Wij hebben De Risse gevraagd om ons te helpen dit te onderzoeken en aan te pakken. Hierdoor zijn nu al enkele verbeteringen zichtbaar. Dit onderzoek moet meer duidelijkheid geven waar de problemen precies zich voordoen, onder andere zodat niet-functionerende werkleiding kan worden aangesproken.'

Deze medewerking van De Risse markeert een gewijzigd beleid van de werkvoorziening ten opzichte van de SP. 'Waar we in het verleden alleen aan de poort in contact konden komen met de medewerkers, is er nu een ontspannen benadering van de SP-signalen door directie en OR.' stelt bestuurslid Paul Lempens. De SP is blij met het onderzoek en het serieus oppakken van de klachten van de gehandicapte medewerkers.

In de jaren negentig ontkende de directie en het bestuur onder leiding van wethouder Heijmans (PvdA) de problemen binnen De Risse. Alle opmerkingen van de SP naar aanleiding van vele gesprekken met en meldingen van medewerkers werden afgedaan als 'individuele gevallen'. Nadat de intimidatie-praktijken op een afdeling via de media aan het licht kwamen, moesten de directeur en de toenmalige wethouder Balemans aftreden. De voltallige gemeenteraad steunde toen SP-voorstellen om meer controle en sociaal beleid bij De Risse af te dwingen.

De SP blijft De Risse kritisch volgen en blijft medewerkers en betrokkenen helpen wanneer zij binnen het bedrijf geen gehoor krijgen voor hun problemen. Onder andere de lokale SP-hulpdienst adviseert hen en luistert naar hen. Na de verkiezingen wordt er weer een bijeenkomst van de SP georganiseerd voor medewerkers.

Dossier 'De Risse'