Raad wil niet minder vergaderavonden

15 april 2010

Raad wil niet minder vergaderavonden

Een teleurstellende bijeenkomst van de gemeenteraad woensdagavond. De SP stelde voor om drastisch te schrappen in de aantallen vergaderavonden. Helaas was daar geen meerderheid voor. Met name de nieuwe coalitiepartijen zitten niet op veranderingen te wachten en ondanks de beloofde daadkracht in de verkiezingscampagne blijft bijna alles bij het oude.

Woensdag werd er vergaderd over hoe er de aankomende vier jaar vergaderd zal worden. De SP stelde voor het aantal vergaderingen te beperken en de structuur meer naar de mensen toe gericht te maken. Maar zelfs al nu er alleen vergaderd wordt over het vergaderen blijkt de daadkracht van de VVD zoek.

De SP wil af van de commissievergaderingen. Alles eerst in detail bespreken en bediscussiëren klinkt heel leuk, maar in de praktijk hebben alle partijen al lang van tevoren hun standpunt ingenomen. In plaats van discussiëren en mekaar overtuigen is het dus vooral standpunten uitwisselen.

De SP had ideeën om het allemaal vlotter en overzichtelijker te maken. Zoals niet iedere zes weken een raadsvergadering, maar eens per maand. Maar daarbij ook alle commissievergaderingen afschaffen, en alle voorbereidende vergaderingen ook ééns per maand twee weken voor de raadsvergadering doen.
Daaromheen geen extra bijeenkomsten meer.

Maar helaas. De commissievergaderingen worden niet afgeschaft, het worden er drie in plaats van de huidige vier. Ook komt er niet eens per maand een raadsvergadering, het blijft er één per zes weken. Terwijl de hele wereld in periodes van jaren, maanden, weken, en dagen werkt, blijft de gemeenteraad van Weert alles per zes weken doen.

Het is duidelijk. Alles blijft bij hetzelfde in Weert. De VVD wil eigenlijk alleen het likje verf vervangen, niet de kozijnen. Tot zover de daadkracht.

Wel positief is dat er plechtig wordt beloofd dat er geen extra bijeenkomsten meer zullen komen buiten de geplande vergaderavonden. Maar omdat tijdens de vergaderavond duidelijk was dat dit veel moeite kostte bij andere partijen (vooral de coalitiepartners van de VVD) is het maar de vraag of dit ook echt zal gebeuren.

Eerste draai VVD: aantal wethouders meer dan 3