SP behoudt drie zetels in Weerter gemeenteraad

4 maart 2010

SP behoudt drie zetels in Weerter gemeenteraad

Gemeenteraadsverkiezingen 2010Tegen de landelijke trend in, waar de SP verloor, houdt de SP in Weert drie zetels in de gemeenteraad. De SP blijft daarmee als enige stabiel in Weert. Grote winnaar is de VVD die in zetelaantal bijna verdubbeld van vijf naar negen zetels, en daarmee veruit de grootste partij van Weert wordt.

Ook D66 verdubbelde en ging van één naar twee zetels. De liberale partijen VVD en D66 zijn daarmee de grote (en enige) winnaars, als sociale partij wist de SP zich knap te handhaven.

Verliezers zijn het CDA van zeven zetels naar zes, en Weert Lokaal van zes zetels naar vijf, maar de grootste klap krijgt de PvdA. De partij wordt bijna gehalveerd en gaat van zeven naar vier zetels. De PvdA is in zetels en stemmen nog maar een fractie groter dan de SP. CDA, PvdA en Weert Lokaal waren, in die volgorde, vier jaar geleden nog de grootste partijen. Het verlies van PVdA en CDA is ook landelijk te zien, maar tegen de landelijke trend in verliest ook lokale partij Weert Lokaal in Weert.

Nieuwkomer Groen Links komt niet in de Weerter gemeenteraad. 2,61 Procent van de stemmen was niet genoeg voor een zetel.

Als raadsleden voor de SP zijn gekozen met voorkeursstemmen. Herman Beuvens (lijsttrekker, plek nummer één op de kandidatenlijst met 696 stemmen, Paul Lempens (plek nummer vier) met 415 stemmen, en Jan Tak (plek nummer drie) met 243 stemmen. Daarmee keert zittend raadslid Jeroen Goubet niet terug en komt Paul Lempens na drie jaar terug in de raad.

In totaal haalde de SP 2052 stemmen (9.69%) tegenover 2799 stemmen (12,56%) in 2006.

Winst en verlies in Weert in beeld. Het nieuwe aantal zetels van alle partijen in de raad (rode staven) tegenover het oude aantal (roze staven).

VVD, D66 winnen, SP gelijk, PvdA verliest flink