Gesprek informateur: meer gemeentelijke invloed op (zorg-)voorzieningen en handen af van minimabeleid

17 maart 2010

Herman BeuvensIn het gesprek met informateur mevrouw Verhoeven heeft het SP-onderhandelingsteam twee harde voorwaarden gesteld voor deelname aan een mogelijke coalitie. Het huidige armoedebeleid moet worden gehandhaafd en verbeterd volgens het uitgangspunt eerlijk delen, en de invloed van de gemeente op voorzieningen als de thuiszorg moet worden vergroot zodat daar maximale verbetering mogelijk is. Een gesprek hierover met fractievoorzitter Herman Beuvens.

Hoe stelt de SP zich op tijdens de onderhandelingen, wat voor coalitie willen jullie?
“Zover is het nog niet. In de eerste informatieronde om te komen tot een nieuw gemeentebestuur stelden wij al dat gezien de uitslag van de verkiezingen ons bescheidenheid past. De VVD is drie keer zo groot als de SP, en als veruit de grootste partij aan zet. Zij moet, samen met de andere winnaar D66 in de coalitie komen om recht te doen aan de uitspraak van de kiezer. Met de VVD en D66 zijn echter objectief gezien de meeste inhoudelijke verschillen in het programma. Juist over wat wij willen met Weert in de komende tijd is dit gesprek met de informateur. Dat doet zij met alle partijen en brengt daar verslag over uit. Pas dan worden echte onderhandelingen gestart.”

Wat zijn de belangrijkste punten voor de SP?

Vanuit de ideologische uitgangspunten van de SP zijn twee punten nadrukkelijk bespreekpunt, en breekpunt indien wij daar in een coalitie vooraf of tijdens de rit concessies aan zouden moeten doen. Dat heeft te maken met de geloofwaardigheid richting onze kiezers en de verwachtingen en het beeld dat men - terecht - van de SP heeft. Dat zijn:

1. Handhaving en verbetering armoedebeleid en eerlijk delen.
  2. De invloed van de gemeente op (zorg-)voorzieningen vergroten en dichter bij de mensen brengen.

Maar de gemeente Weert is toch een van de meest sociale gemeenten van Nederland?
“Daarom juist. Wij willen minstens het huidige minimabeleid handhaven. Dus niet tornen aan bestaande normen en het menselijke 'activerend' beleid. Ook niet als er bezuinigd moet worden.
Hier moet van ons eerder een tandje bij, waarin minder vrijblijvend afspraken met werkgevers moeten worden gemaakt. Zij zorgen immers voor werk.
Voor de komende periode willen we de lasten meer verdelen volgens het principe 'sterkste schouders de zwaarste lasten'. Voorstellen hiervoor zouden in de coalitie-onderhandelingen met de SP moeten worden besproken en concreet resultaat opleveren (dus geen onderzoek of intentie).”

Je noemde nog een ander punt; meer invloed van de gemeente op voorzieningen.
“Dat is hard nodig. Met name op het punt van de zorg willen wij de trend keren die meer naar de markt brengt en minder invloed van de overheid bepleit.
In de afgelopen periode zijn in Weert mensen in de thuiszorg, zowel medewerkers als hulpbehoevenden, het slachtoffer geworden van het gemeentelijk beleid. Dan spreken we over herindicaties, personeelsbeleid, kwaliteitsvermindering en topsalarissen. Met name de thuiszorg zal meer onder gemeentelijke invloed moeten worden gebracht. Het verder 'op afstand zetten' van voorzieningen als De Risse, het zwembad, de bibliotheek en het theater zijn voor ons niet bespreekbaar. Dat weet men van ons.”

Dat zijn onderscheidende SP-punten. Noem eens een overeenkomst met de VVD.
“Terecht punt. In het gesprek met de informateur hebben wij de overeenkomsten benadrukt. We steunen de VVD in meer daadkracht in Weert, maar dan wel de goede kant op. Dus sociaal en met respect voor de natuur. Geen prestige maar prestaties. Een solide financieel beleid hoort daarbij.
Minder regels voor evenementen en leuke dingen voor de mensen zijn we ook erg voor. Zonder dat dat te veel ten koste gaat van andere zaken.”

Zijn er nog 'breekpunten'?
“Punten waar we verschillen zien met de VVD zijn met name de weg die zij willen door de Moeselpeel, alternatieven onderzoeken voor het stadhuis, de mogelijke sluiting van coffeeshops en renovatie boven sloop van huurwoningen. En misschien nog wel meer. Maar deze punten zijn niet vooraf breekpunten, we kunnen en willen nadrukkelijk over alles praten. In coalities moet je punten inleveren om tot een compromis te komen, dat snapt iedereen en dat kunnen we en willen we ook als SP uitleggen. Behalve dus bezuinigen op armoedebestrijding en verder op afstand brengen van voorzieningen zoals de zorg.”

Wat vind de SP belangrijke prioriteit in de komende collegeperiode?
“Voor de toekomst zien wij als belangrijk punt voor welk college dan ook een inhaalslag tot het kleinschalig organiseren van voorzieningen in de buurt, met name ingegeven door de vergrijzing. Bijvoorbeeld het realiseren van kleinschalige wozoco's (woonzorgcombinatie) en het Samen Zorgen Huis. Daar heeft de gemeente een belangrijke rol, want zij moet belemmeringen die realisatie in de weg staan, wegnemen.”

Wat wordt het, coalitie of oppositie voor de SP?
“Dat ligt – nogmaals – niet aan ons. Op de twee genoemde punten; armoedebeleid en (zorg-)voorzieningen moet de SP-inbreng in een gemeentebestuur volledig duidelijk zijn. Als dat lukt, gaan we in de coalitie. Anders wordt het de oppositie. Maar wat we ook in het gesprek met de informateur hebben herhaald: de SP is altijd bereid om goede voorstellen te steunen, of we nu in de oppositie of de coalitie zitten. Dat hebben we sinds onze eerste verkiezing in 2002 gedaan.”

Bij de eerste informatieronde is afgesproken dat er één woordvoerder over de coalitievorming is. De SP heeft daarbij aangetekend dat haar eigen inbreng tijdens de informatieronde (zoals hierboven) wél openbaar is, zodat verantwoording kan worden afgelegd.