h

Verkeersafhandeling distributiecentrum Lidl nieuw hoofdpijndossier

6 februari 2010

Verkeersafhandeling distributiecentrum Lidl nieuw hoofdpijndossier

Distributiecentrum in aanbouwWeert krijgt het distributiecentrum voor Zuid-Oost Brabant en Limburg van supermarktketen Lidl binnen haar gemeentegrenzen. De locatie levert echter grote verkeersproblemen op. De SP bepleit dan ook een goede oplossing voor de verwachte problemen die de naar schatting 1000 vrachtwagens dagelijks zullen opleveren. Zij verwacht een spoedig deskundig advies van verkeersdeskundigen.

Herman Beuvens: "De plaats waar het nieuwe verdeelcentrum van de Lidl komt (bij Sluis 16 op bedrijventerrein De Kempen), is op zijn zachtst gezegd, heel vreemd. Logisch zou zijn deze vestiging op Kampershoek vlak bij de A2 te plaatsen. Daar is in de raadscommissie ook iets over gezegd maar omdat de Lidl 10 hectare grond nodig heeft en omdat die niet op Kampershoek beschikbaar waren, heeft men de huidige plaats aangewezen."

"Het uitgeven van bedrijventerreinen is een bevoegdheid van het college en dit college heeft kennelijk geoordeeld dat 300 arbeidsplaatsen op dit moment belangrijker zijn dan verkeersoverlast gedurende vele, vele jaren. Afgezien van het feit dat de SP liever veel kleinere bedrijven zien komen dan een grote omdat we dan minder kwetsbaar zijn bij bedrijfssluitingen zullen die ook veel minder verkeersoverlast veroorzaken." zegt Beuvens.

Het enorme bouwterrein van het Lidl-distributiecentrum langs het kanaal tussen de Spoorbrug en Sluis 16Het enorme bouwterrein van het Lidl-distributiecentrum langs het kanaal tussen de Spoorbrug en Sluis 16

De opties om de te verwachten verkeersstroom te leiden zijn beperkt. De mogelijkheden en de visie van de SP daarop.

  1. Via de Kazernelaan, Ringbaan en de Eindhovenseweg naar de A2. Gezien de natuurwaarde en ongeschiktheid voor (zwaar) vrachtverkeer van de Kazernelaan is dat een optie waar de SP zich tegen zal verzetten.
  2. Via de Kempenweg, Trancheeweg, Geuzendijk en Maarheezerhuttendijk. Ook hier zal de SP zich tegen verzetten gezien de gevaarlijke route. Er zijn grote aanpassingen van de betreffende wegen nodig om het zware vrachtverkeer er veilig overheen te laten rijden. Dit gaat ten koste van de natuur en de recreatie in dit gebied. Bovendien kan alleen verkeer van- en naar het noorden gebruik maken van de aansluiting van de Maarheezerhuttendijk op de A2.
  3. Via de Kempenweg langs het kanaal tot aan de Zinkfabriek in Budel-Schoot en vervolgens langs het vliegveld. Daar zal in ieder geval de medewerking van de gemeente Cranendonck voor nodig zijn en stukken weg bij Budel zullen grondig aangepast of zelfs nieuw aangelegd moeten worden.
  4. Via de Suffolkweg, Ringbaan en de Eindhovenseweg naar de A2. De bestaande route voor vrachtverkeer naar het industrieterrein. Het verkeer op deze wegen is nu al (te) druk. De rotonde aan de Eindhovenseweg wordt om de huidige problemen het hoofd te bieden verbouwd tot een 'turborotonde' met aparte tunnels voor fietsers en wandelaars. Echter de Randweg Noord en de kruising met de Luciastraat moeten dan ook aangepast worden om nog niet te spreken van de kruising Eindhovenseweg met de Rietstraat waar een oversteek moet komen voor de bewoners van het toekomstige WoonZorgComplex aan de Rietstraat. Ook zullen de bewoners in de wijk Oda/Boshoven langs de wegen te maken krijgen met fors meer geluidsoverlast.
  5. Een nieuwe weg vanaf het distributiecentrum aan Sluis 16 naar de Eindhovenseweg, een oplossing waar de ondernemers voor pleiten. Wethouder Kirkels is niet vies van een nieuw stuk asfalt maar de SP wil eerst alle voor- en tegens op papier. De SP is niet tegen een nieuwe weg, maar die bedraagd minstens dtie kilometer inclusief twee spoorwegkruisingen. In deze tijd van bezuingingen is het maar de vraag of daar voorlopig geld voor is.
Mogelijke routes die het verkeer vanaf het Lidl-distributiecentrum naar de A2 kan gaan volgenMogelijke routes die het verkeer vanaf het Lidl-distributiecentrum naar de A2 kan gaan volgen

Dit alles uitgaande van het feit dat de vestiging terugdraaien niet meer gaat. Maar wat dan?

Beuvens: "Ik heb in de gemeenteraadscommissie gezegd dat we eerst maar eens een aantal oplossingen van de verkeersdeskundigen op tafel moeten zien met alle voors en tegens en dat de raad dan een keuze moet maken. Misschien dat er nog een zesde mogelijkheid is die ik nu niet zie maar daar hebben we dan ook verkeersdeskundigen voor."

Al met al lijkt het erop dat Weert met deze Lidl-vestiging er weer een nieuw hoofdpijndossier bij heeft gekregen.

U bent hier