Nieuw stadhuis: rekent u even mee?

25 februari 2010

Nieuw stadhuis: rekent u even mee?

gemeente WeertHet nieuwe stadhuis en de (onderwater)parkeergarage gaat de gemeente ongeveer € 39 miljoen kosten. Alle partijen, met uitzondering van SP en D66, weigeren hardnekkig om eens te onderzoeken hoeveel een nieuw stadhuis en parkeerplaats op Centrum Noord, bij de stadsbrug, zouden kosten. Naar inschatting van de SP zal alleen het bouwen van een parkeervoorziening daar € 9 miljoen goedkoper zijn. Rekent u maar even met mij mee!

SP-lijsttrekker Herman Beuvens maakt het sommetje: "In het raadsvoorstel van 12 oktober 2009 kost de parkeergarage € 11,7 miljoen. De BAM koopt van de gemeente 63 parkeerplaatsen voor de prijs van € 25.000,- per stuk, totaal € 1,575 miljoen. De 297 parkeerplaatsen voor de gemeente kosten dus € 11,7 - € 1,575 = € 10,125 miljoen, dat is € 34.909,- per stuk. Op 27 januari 2010 is door de gemeenteraad ingestemd met de aanleg van een parkeerterrein, betaald parkeren, op Centrum Noord. Kosten € 303.000,- voor 140 parkeerplaatsen. Dit is bijna € 2200,- per parkeerplaats en dus € 32.700,- per parkeerplaats goedkoper dan in de (onderwater) parkeergarage aan de Wilhelminasingel. In totaal is dat voor 297 parkeerplaatsen dus € 9,7 miljoen goedkoper."

Al deze cijfers zijn uit de gemeentelijke stukken te halen. Beuvens: "En nog steeds weigeren CDA, PvdA, VVD en Weert Lokaal alleen nog maar te onderzoeken wat een nieuw gemeentehuis en parkeervoorziening op Centrum Noord zouden kosten! Als we nu besluiten om het nieuwe stadhuis met parkeergarage niet aan de Wilhelminasingel te bouwen maar op Centrum Noord moeten we ongeveer € 3 miljoen aan schadevergoeding aan de twee betrokken bouwondernemingen betalen. We zouden dan minstens € 6 miljoen goedkoper uit zijn en dat in een tijd waarin we waarschijnlijk fors moeten gaan bezuinigen!"

De SP blijft de zaak rond het nieuwe stadhuis kritisch volgen zodat de burger zo weinig mogelijk de rekening gepresenteerd krijgt van deze politieke blunders.