Nieuwsbrief aan de bewoners van de bloemenbuurt, oktober 2009

1 oktober 2009

Nieuwsbrief aan de bewoners van de bloemenbuurt, oktober 2009

Hieronder de tekst van de nieuwsbrief van het comité aan de bewoners van de Bloemenbuurt, oktober 2009

Nieuwsbrief wateroverlast
oktober 2009

Beste bewoners,

In het voorjaar van 2008 trok de SP de Bloemenbuurt in om de al jaren bestaande klachten over wateroverlast te onderzoeken. De actie werd samen met buurtbewoners, de wijkraad, Servicebureau Woonconsumenten en de buurtvereniging opgepakt met als resultaat een rapport dat begin 2009 aan de gemeente werd aangeboden. Met succes.

In maart van dit jaar heeft het Comité Wateroverlast Bloemenbuurt u geïnformeerd over de acties van de gemeente om de wateroverlast in uw buurt tegen te gaan. In onze Nieuwsbrief van toen hebben wij beloofd u op de hoogte te houden van de aanpak van de problemen.

In juli heeft het Comité zich door twee ambtenaren van de gemeente Weert laten bijpraten. De volgende onderwerpen zijn besproken:

1.Putdeksels

In het voorjaar zijn op een aantal plaatsen (Korenbloemstraat en omgeving) putdeksels geplaatst die ervoor zorgen dat de lucht uit de riolering kan ontsnappen. Door deze deksels wordt overdruk in de riolering tegengegaan, waardoor het rioleringwater (met alles wat daar in zit) niet terug de woningen in wordt gedreven. Volgens de eerste berichten blijken deze deksels goed te werken.
Het blijkt echter dat deze deksels ook een vervelend gevolg hebben. Bij warm weer of bij hevige regen is er sprake van stankoverlast in de straat en soms in de huizen.
De gemeente zal om die reden op vijf plaatsen deksels met een waterslot plaatsen.

2.Kolken

Alle kolken die bereikbaar waren voor de kolkenzuiger, zijn schoongemaakt. De overige worden handmatig gereinigd door het wijkteam van de gemeente. Eén van de leden van het Comité assisteert bij het zoeken naar deze kolken. Enkele ervan zijn namelijk overwoekerd of liggen in achterompaden of bij garageboxen.
De kolken worden voortaan één (?) maal per jaar door de gemeente gereinigd.
Het schoonhouden van kolken die op percelen liggen die geen eigendom zijn van de gemeente is de verantwoordelijkheid van de eigenaar van het perceel.

3.Grondwater

Volgens de peiling van juni 2009 is de grondwaterstand laag. Logisch gezien de tijd van het jaar en de droogte. De meting in de herfst zal meer duidelijkheid geven.

4.Drainage-systeem

Het drainage-systeem zal schoongemaakt en hersteld worden. Het systeem heeft erg te lijden van wortelgroei. In september is begonnen met de werkzaamheden.

In het najaar zal het Comité Wateroverlast Bloemenbuurt weer met een afvaardiging van de gemeente de stand van zaken bespreken. Wij houden u daarvan op de hoogte. Indien u ons vragen of opmerkingen voor de gemeente wilt meegeven kunt u ons op onderstaande wijze bereiken.

Wat kan ik doen?

Als u klachten of opmerkingen heeft, kunt u die melden bij de servicelijn van de gemeente. Telefoon 575275.
U kunt uw klacht ook tijdens het spreekuur van de Wijkraad Boshoven melden. Het spreekuur is iedere donderdag van 15.00 tot 18.00 uur in het Kwintet.
Wilt u ook het Comité op de hoogte stellen of een reactie geven op onze nieuwsbrief? Mail Comité Wateroverlast Bloemenbuurt: bloemenbuurt@gmail.com Hier kunt u zich ook aanmelden voor de digitale nieuwsbrief per e-mail.
De SP heeft een website geopend voor deze actie: www.weert.sp.nl./wateroverlast

Met vriendelijke groeten,

Comité Wateroverlast Bloemenbuurt
(Bewoners, SP, Wijkraad, Buurtvereniging, Servicebureau Woonconsumenten)