Foutje?

10 juli 2009

Foutje?

cênteSP fractievoorzitter Herman Beuvens nam zich onlangs voor om voor het eigen begrip de jaarrekening van de gemeente eens grondig door te spitten. Al snel kwam hij iets vreemds tegen. Na enige twijfel of het soms aan zijn gezond verstand lag besloot hij in de raadsvergadering gisteren te vragen of hij inderdaad een fout had ontdekt.

Bij het ‘overzicht reserves en voorzieningen 2009’ van de jaarrekening was te zien dat er in de algemene reserve, de spaarpot van de gemeente, op 10 juni 2009 een bedrag van 7.077.094 euro zat. Na die datum is daar een bedrag van 591.194 euro en een bedrag van 579.184 euro bijgekomen. Geld dat over is gebleven bij bepaalde projecten.

Een simpel rekensommetje leert dat de algemene reserve daarom nu 8.247.472 euro zou moeten bedragen. Maar tot verbazing van de SP blijkt dat er op 8 juli 2009 ‘slechts’ 7.656.278 in zat. Dat is meer dan een half miljoen euro minder!

Verantwoordelijk (vervangend) wethouder Coolen gaf aan dat hij ook niet wist waar dat verschil vandaan komt, maar hij vermoedde net als de SP dat het om een rekenfout gaat. Waarschijnlijk is één van de twee bedragen van rond het half miljoen niet mee opgeteld. Nog voor de zomerstop wordt het uitgezocht.

‘Het lijkt me wel zo handig als de gemeente precies weet hoeveel geld ze op de bak heeft staan’ aldus Herman Beuvens.