SP: verdwijnen bus 173 riekt naar chantage NS

11 juni 2009

SP: verdwijnen bus 173 riekt naar chantage NS

het busstation van Weert aan de St. MaartenslaanSP Tweede Kamerlid Emile Roemer vind dat de NS de gemeenten in de stadsregio Eindhoven chanteert inzake station Maarheeze. Volgens de SP stellen de NS de gemeenten voor een onmogelijke keuze door het inkorten van buslijn 173 als voorwaarde te stellen voor de realisatie van het nieuwe treinstation in Maarheeze.

Roemer: "Het is van de zotte dat de NS wil concurreren door de mensen in bijvoorbeeld Leende en Soerendonk hun bus af te pakken. Zij moeten omreizen en worden op kosten gejaagd door deze zakelijke opstelling. Zo drijf je mensen de auto in. Dit is niet normaal".

Het Tweede Kamerlid van de SP deed zijn uitspraken in een debat over nieuwe stations. Staatssecretaris Huizinga van Verkeer zegde toe onderzoek te doen en in een brief op de kwestie terug te komen.

De SP in Cranendonck (afdeling Weert) en Helen Vereijken uit Leende toonden eerder met duizenden handtekeningen aan dat de inwoners graag hun bus willen behouden.