Lempens: 'Iraanse demonstranten zijn de echte helden'

25 juni 2009

Lempens: 'Iraanse demonstranten zijn de echte helden'

“Terwijl wij hier praten over democratie en mensenrechten, strijden in Iran honderdduizenden burgers, met gevaar voor eigen leven, voor die rechten,” aldus SP-Kamerlid Paul Lempens uit Weert vandaag in een spoeddebat van de Raad van Europa over de dramatische ontwikkelingen in Iran. “De demonstranten zijn de echte helden, ze verdienen onze steun in hun strijd tegen de mullahs.”

Lempens' maidenspeech namens de fractie van Verenigd Links in de Parlementaire Assemblee van de Raad van Europa, kreeg brede steun bij sprekers van andere politieke fracties. De assemblee nam een resolutie aan waarin het mullah-regime wordt opgeroepen af te zien van verder geweld tegen de demonstranten en gearresteerde burgers, journalisten en politici vrij te laten. Ook vraagt de resolutie om overleg met de democratische krachten in Iran en een onafhankelijk onderzoek naar de misstanden in het verkiezingsproces. Die leidden tot de grootste protesten tegen de nu 30-jarige tirannie.

Lempens waarschuwde wel dat andere landen niet moeten proberen het Iraanse protest te misbruiken voor eigen belang. Hij verwees naar de Amerikaans-Britse bemoeienis die in 1952 de democratisch gekozen premier Mossadeq ten val bracht. Daarna werd Iran eerst dertig jaar opgezadeld met de dictatuur van de pro-westerse sjah, en daarna even lang met de anti-westerse mullah-dicatuur.

Lempens eindigde met een aloude oproep: “Hun strijd is onze strijd. Dat noemen wij internationale solidariteit.”