SP wil geen hogere vergoeding raadsleden

10 maart 2009

SP wil geen hogere vergoeding raadsleden

cênteHet kabinet kwam vorig jaar met plannen om de vergoeding of het salaris van politici te verhogen. De SP was het daar niet mee eens. Door de crisis heeft het kabinet besloten om deze verhoging uit te stellen, in ieder geval tot de volgende kabinetsperiode. Terecht vindt de SP. Maar de vereniging van Nederlandse gemeenten (VNG) dringt toch aan op een verhoging. De SP vindt dat schandalig.

Uiteraard heeft de VNG het niet over een verhoging, maar gebruikt heel wijs de term ‘verbetering’. Zo lust de SP er ook nog wel een paar.

Minister Donner praat over ‘de nullijn’ en ‘gebrek aan vertrouwen’. De SP vindt dat politici daarin een voorbeeld moeten geven en geen salarisverhoging voor zichzelf er door moeten duwen. En het bespaart ook nog eens geld.

De SP wil dat de gemeenteraad van Weert in een brief aan de VNG meldt dat er wat Weert betreft geen verhoging moet komen. De SP heeft contact gezocht met diverse andere partijen in Weert, en er is al steun voor het voorstel.