h

Raad van State verbiedt treinen over IJzeren Rijn Budel-Weert

26 februari 2009

Raad van State verbiedt treinen over IJzeren Rijn Budel-Weert

het bewuste stuk spoor door de Weerter- en BurdelerbergenBegin 2007 knapte ProRail het stuk ongebruikte IJzeren Rijn tussen Weert en Budel op. Dat deed ProRail illegaal, want de Raad van State vernietigde onlangs als hoogste rechtsorgaan van ons land de verleende vergunning voor het opknappen van het zeven kilometer lange stuk spoor. Dat had niet mogen gebeuren zonder onderzoek naar de gevolgen voor de natuur in de Weerter- en Budelerbergen zegt de Raad van State nu twee jaar later. Daarom is het per direct verboden over het spoor te rijden totdat het onderzoek en daarna een nieuwe vergunning er is.

De SP is erg blij met de uitspraak. Het is tenslotte nogmaals duidelijk geworden dat de Nederlandse spoorwegbeheerder ProRail (voor 100% in eigendom van de Staat) illegaal het stuk spoor heeft opgeknapt, terwijl het daarvoor nooit op de vingers is getikt door de laksheid van toenmalig minister Veerman. SP Kamerlid Paul Lempens uit Weert heeft daarom vragen gesteld aan de huidige ministers van Verkeer en Waterstaat (Eurlings) en van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit (Verburg).

‘Gaat u nu eerst onderzoek doen naar het realistisch gebruik van het baanvak en de gevolgen die het gebruik heeft voor de Weerter- en Budelerbergen’ en ‘gaat u ProRail verzoeken om het gebruik van het baanvak te weigeren? Indien ProRail gebruik niet weigert, bent u dan bereid handhavend op te treden? Zo ja, op welke manier en op welke termijn? Zo nee, waarom niet?’ Aldus Lempens.

Tot slot wil Paul Lempens weten wat de nieuwe uitspraak van de Raad van State betekend voor het dichterbij komen van het opnieuw in gebruik nemen van de hele IJzeren Rijn.

De SP is, net als alle andere partijen, fel tegenstander van het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn, en wil er alles aan doen om dat tegen te houden. De uitspraak van de Raad van State is een steun in de rug, en toont vooral aan dat het opnieuw in gebruik nemen van de IJzeren Rijn er in ieder geval niet doorheen gedrukt kan worden door wetten en regels en zelfs uitspraken van de rechter zomaar te breken. Dat mag tenslotte niemand, maar de overheid al helemaal niet!

IJzeren Rijn in Weerter- en Budelerbergen
Het stuk IJzeren Rijn door de Weerter- en Budelerbergen vlak na de opknapbeurt in 2007. De foto is genomen vlakbij de spoorwegovergang Trancheeweg, rechts is het hek te zien van vakantiepark Weerterbergen.

Vragen van het lid Lempens (SP) aan de minister van Verkeer en Waterstaat en de minister van Landbouw, Natuurbeheer en Voedselkwaliteit over de vernietiging door de Raad van State van het besluit van de minister om werkzaamheden aan het baanvak Weert-Budel toe te staan .

  • Heeft u kennis genomen van de uitspraken van de Raad van State?
  • Hoe oordeelt u over de mening van de Raad van State dat u een toets had moeten doen inzake de Natuurbeschermingswet? Kunt u uw antwoord toelichten?
  • Had u niet kunnen voorzien dat, doordat het gebruik van het spoor ontbrak, het opknappen van de spoorlijn niet wordt gezien als het mogelijk maken van autonome ontwikkelingen, maar van nieuw gebruik? Zo nee, waarom niet? Zo ja, waarom heeft u dan gehandeld zoals u heeft gehandeld
  • Gaat u nu eerst onderzoek doen naar het realistisch gebruik van het baanvak en de gevolgen die het gebruik heeft voor de Weerter- en Budelerbergen? Kunt u uw antwoord toelichten?
  • Gaat u ProRail verzoeken om het gebruik van het baanvak te weigeren op basis van de Natuurbeschermingswet? Zo ja, op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
  • Indien ProRail gebruik niet weigert, bent u dan bereid handhavend op te treden? Zo ja, op welke manier en op welke termijn? Zo nee, waarom niet?
  • Welke gevolgen heeft deze uitspraak voor andere bescherming rond infrastructuur? Kunt u uw antwoord toelichten en tevens duidelijk maken voor welke gebieden, trajecten of projecten dit gevolgen kan hebben en wat deze gevolgen exact zullen zijn
  • Welke gevolgen heeft deze uitspraak voor het verdere traject inzake heringebruikname van het historisch tracé van de IJzeren Rijn? Kunt u uw antwoord toelichten
  • Welke lessen trekt u uit deze terechtwijzing van de Raad van State, gaat u bij volgende gelegenheden zorgvuldiger uw afwegingen maken?

2007: 'ProRail werkt illegaal aan spoorweg Budel-Weert' (weblog)
Uitspraak Raad van State

U bent hier