SP bezorgd om ambulancedekking Midden-Limburg

30 januari 2009

SP bezorgd om ambulancedekking Midden-Limburg

ZiekenwagenIn de avond- en nachtelijke uren en in het weekens zijn er in Midden Limburg drie ambulances beschikbaar. Als er twee normale ritten zijn, van en naar bijvoorbeeld ziekenhuizen, dan betekend dit dat op dat moment één ambulance heel Midden Limburg af moet dekken. De derde ambulance staat sinds kort in Echt, waardoor deze er erg lang over doet om Weert te bereiken. Dat leidde er onlangs al toe dat een ambulance veel te laat op de plek van een ongeval aankwam.

De SP is bezorgd om deze situatie en heeft daarom in een brief aan het college van B&W van Weert enkele vragen gesteld over het waarom van deze situatie en of er oplossingen komen.

De brief die de SP aan het college stuurde:

Aan College van B&W
Kopie aan de raad

Weert, 29 januari 2009

Betreft: Ambulancedekking inMidden Limburg

Geacht college,

Bij de SP zijn opmerkingen binnen gekomen van mensen die zich ongerust maken over de stationering van de ambulances die de driehoek Weert - Roermond - Echt behoren af te schermen.

Er zijn naar onze informatie drie ambulances beschikbaar. In de avonduren vanaf 18.00 uur ‘s avonds tot 8.00 uur in de ochtend. In de weekenden is dit voor 24 uur per dag.

Als er twee normale ritten zijn, van en naar bijvoorbeeld ziekenhuizen, dan betekend dit dat op dat moment één ambulance het gebied van de Belgische grens tot de Duitse grens en ter hoogte Nederweert tot de hoogte van Nieuwstad af moet dekken.

De plek waar deze ambulance dan staat is bepaald door de directie van de RAV. Deze heeft voor bovenomschreven situatie Echt gekozen als standplaats, volgens onze informatie.

De reden is niet zo interessant wel het feit en de eventuele gevolgen. Door deze nieuwe ‘risicodekking’ schijnt de ambulance van Weert vaker naar Echt gestuurd te worden in plaats van naar Baexem of Maasbracht, waar vanuit eerst werd uitgerukt. Het kan er in die situatie op neer komen dat de enige beschikbare ambulance op dat moment ongeveer 10 kilometer van de zuidgrens van het gebied staat , en ongeveer 35 kilometer (!) van de noordgrens. De gestelde uitruktijd van vijftien minuten lijkt daardoor naar onze mening onhaalbaar, en het is niet ondenkbaar dat bemanningen dan meer risico’s nemen in bepaalde situaties.

Dat het ongeval op 13 december 2008, bij de A2 afslag Nederweert, waarbij een ambulance betrokken was, hieraan te wijten is gaat ons te ver. Maar de stationering van de ambulances op bepaalde tijdstippen schept naar onze mening een risico dat te groot is.

Naar aanleiding hiervan wil ik u enkele vragen stellen.

• Is de ambulance sinds kort in Echt gestationeerd om in een goede dekking van Nieuwstad en omgeving te kunnen voorzien?
  • Bent u het met de SP eens dat deze nieuwe dekking een te groot risico met zich meebrengt, omdat ambulances in sommige situaties te lang onderweg kunnen zijn?
  • Klopt het dat de minister een totaal van vijf ambulances heeft toegezegd en dat die nog steeds ‘onderweg’ zijn?
  • Zo ja, heeft u er enig zicht op wanneer deze allemaal beschikbaar zijn?

Met vriendelijke groet,

Jan Tak, raadslid SP