SP wil duidelijkheid over vernielingen urnenveld Boshoverheide

12 december 2008

SP wil duidelijkheid over vernielingen urnenveld Boshoverheide

Onlangs is een aantal grafheuvels in het urnenveld bij de Boshoverheide door graafwerkzaamheden in meer en mindere mate ernstig beschadigd. Het urnenveld uit de IJzertijd, en het grootste in West Europa, is een belangrijk deel van onze cultuurhistorische erfenis en heeft daarom ook de status van monument gekregen. De SP wil weten wie er verantwoordelijk is voor de vernielingen.

Dagblad De Limburger meldde eergisteren dat er vorige week bij de gemeente een melding binnenkwam dat er grond werd afgeplagd in het gebied. De werkzaamheden gebeurden waarschijnlijk door of in opdracht van Defensie, de eigenaar en gebruiker van het terrein.

In een brief aan het college van B&W vraagt de SP wie er verantwoordelijk is, en of de gemeente bij degene ook geïnformeerd heeft naar de reden van het beschadigen. Ook wil de partij weten wie de schade gaat herstellen, wie dat betaald, en hoe ervoor gezorgd gaat worden dat dit in de toekomst niet meer kan gebeuren.

Het urnenveld is het grootste van West Europa en is zo’n 2500 tot 3000 jaar oud.