De Belgische Betuwelijn

24 december 2008

De Belgische Betuwelijn

STOP de IJzeren Rijn!Door Weert - mijn stad - loopt een spoorlijn. De intercity naar Eindhoven en naar Roermond stopt hier. Vlak voor Weert, in het Brabantse Budel, even na de Belgische grens, na het natuurgebied de Weerter- en Budelerbergen en na het bekende vakantiepark ‘Weerterbergen‘, sluit een enkelspoorslijntje aan op het intercityspoor. Dat is de ‘IJzeren Rijn’ die loopt van de Antwerpse haven naar het Duitse Roergebied. Na Roermond loopt deze door het Nationaal Park de Meinweg. Dit enkelspoor zonder elektrificatie, met onbeveiligde spoorwegovergangen wordt al jaren niet meer gebruikt.

Een column van SP Tweede Kamerlid Paul Lempens uit Weert

Sinds de Rotterdamse haven beschikt over de Betuwelijn, u weet wel die veel te dure prestigieuze en overbodige goederenspoorlijn naar Duitsland, is er vanuit België druk uitgeoefend op Nederland om de Ijzeren Rijn te ‘re-activeren’. Want de Antwerpse havenbaronnen willen in de concurrentie met Rotterdam ook een directe vervoersverbinding hebben met het Duitse achterland. In de hedendaagse kapitalistische werkelijkheid gaat concurrentie boven samenwerking, ten koste van alles wat kwetsbaar is. Ronald van Raak, als Eerste Kamerlid voor de SP op werkbezoek in januari 2005, noemde de IJzeren Rijn de ‘Belgische Betwuwelijn’. Het NOS-journaal nam laatst deze term over van ons.

België beroept zich op het recht van overtocht dat in 1839 na de scheiding van Nederland is opgesteld. Ze willen met 72 dieseltreinen per dag kunnen gaan rijden. Dat de bewoners van Weert en Roermond, Budel-Schoot, Baexem, het vakantiepark Weerterbergen en zeven dorpen in Vlaanderen daarvan wakker liggen, is van ondergeschikt belang. Alles moet wijken voor de belangen van de haven. Ook de natuur in de Meinweg bij Roermond, maar ook de door dezelfde wetten beschermde Weerter- en Budelerbergen. De gevolgen zijn enorm. Om nog maar niet te spreken over het onbereikbaar worden van Weert en Budel door de spoorwegovergangen die om de haverklap dicht zullen zijn, als er niet wordt ondertunneld.

Vlak voor de verkiezingen van november 2006 organiseerde Weert een actiebijeenkomst. Alle politieke partijen spraken daar uit dat bij re-activering de lijn ‘Betuweproof’ zou moeten worden gemaakt.

Maar in de onderhandelingen met België bleek minister Eurlings niet zo sterk. België mag van hem met minimale aanpassingen gaan rijden, zo lijkt het. 2009 wordt een belangrijk jaar te worden voor mens en natuur in Midden-Limburg. De SP zal niet instemmen met een historisch tracé dat niet goed is ingepast voor mens en natuur.

Deze column op sp.nl