h

Stakende buschauffeur is ook mens

9 juni 2008

Stakende buschauffeur is ook mens

het busstation van Weert aan de St. MaartenslaanStaking in het streekvervoer! Het raakt reizigers in Noord- en Midden Limburg hard, omdat veel mensen afhankelijk zijn van het streekvervoer. Ook het busstation in Weert is veel minder druk dan anders. Zijn die chauffeurs van Veolia zo slecht dat ze hun reizigers niet meer willen vervoeren?

Een interview met een SP'er uit Nederweert die werkzaam is in het streekvervoer. De SP is al heel lang van mening dat marktwerking, in een publieke sector als het openbaar vervoer, geen goede zaak is. De gevolgen hiervan ondervinden we op dit moment.

Waarom staken de buschauffeurs?

‘De werknemers, die vallen onder de CAO Openbaar Vervoer, eisen een redelijke loonsverhoging en die willen de werkgevers niet bieden. Het zijn niet alleen chauffeurs die staken, maar bijna alle werknemers die vallen onder de genoemde CAO!’

Wordt er alleen in Limburg gestaakt?

‘Nee, het betreft een landelijke staking. De meeste werknemers in het streekvervoer voeren op dit moment actie. Vorige week(donderdag 5 juni) hadden we een grote manifestatie op het Jaarbeursplein in Utrecht. Daar waren naar schatting zo’n 6.000 actievoerders aanwezig!’

Vinden jullie dat nou leuk, dat staken?

‘Een chauffeur is een sociaal mens. Anders zou hij/zij dit dienstverlenende werk niet kunnen doen. Uit de grond van mijn hart kan ik zeggen dat zij de staking liever niet willen.

Al maanden proberen de bonden tot een goed overleg te komen, maar werkgevers snappen het blijkbaar niet. Er lag op een gegeven moment een bod van maar liefst 19% loonsverhoging voor 3 jaar, maar ze vragen zoveel terug van hun werknemers. Er blijft, na berekening van plussen en minnen, nog geen 3% over op jaarbasis.

Daarbij moet je weten dat het werk zeer onregelmatig is en je sociale leven er nu al bij in schiet. Ook de werkdruk is enorm toegenomen. Er rest ons geen ander middel meer dan uiteindelijk het hele zaakje plat te gooien!’

Hoe denk je dat het zover is gekomen?

‘Door de opgelegde marktwerking hebben provincies hun openbaar vervoer aanbesteed. Net zoals in de zorg komt de meest gunstige bieder in een aanbesteding in aanmerking om het geboden werk uit te mogen voeren. Meestal is dat de goedkoopste en om dat werk binnen te halen bieden bedrijven veel te laag. Een normaal denkend mens kan uitrekenen dat je hier de broek niet van omhoog kunt houden. Daarnaast moet er dan vaak nieuw materieel (bussen, trams, treinen, etc.) worden ingezet en meer uren openbaar vervoer worden geleverd. Dat kost klauwen vol met geld!’

Doen die werkgevers dan zo moeilijk?

‘De werkgevers willen, volgens mij, over de ruggen van hun werknemers de politiek in beweging krijgen. Ook zij weten dat die hele marktwerking een wassen neus is. Ik durf zelfs te stellen dat er in het openbaar vervoer geen marktwerking is. Als je van Nederweert naar Roermond, Venlo of Weert reist, welke keuze heb je dan?

Werkgevers klagen over hoge kosten voor salarissen, brandstof, enz., maar daar hadden ze van te voren al rekening mee kunnen houden door voor een redelijke prijs in te schrijven. Het ergste vind ik dan de salarisverhogingen en bonussen die naar de topbestuurders (managers) gaan. Onlangs is er bij Connexxion nog iemand vertrokken met ruim € 800.000,-

Bedankt voor je uitleg. Heb je nog iets wat je kwijt wilt?

‘Jazeker. Met deze marktwerking is er maar één partij die goedkoop kan winkelen en dat is de overheid. Zij zijn de enige die er voordeel uit hebben gehaald. De werkgever heeft dus eigenlijk een conflict met de regering!’

Ik sluit me volledig aan bij de SP-kreet:

“Steun de buschauffeurs: Zij zijn de èchte topbestuurders!”

U bent hier