Bewoners Boshoven richten actiecomité op tegen wateroverlast

19 juni 2008

Bewoners Boshoven richten actiecomité op tegen wateroverlast

Ruim dertig Boshovenaren kwamen gisteren op uitnodiging van de SP in het Kwintet bijeen om te bespreken of er gezamenlijk actie ondernomen kan worden tegen de wateroverlast die de wijk al vele jaren kent. De bereidheid om in actie te komen was groot.

De problemen kwamen voor de SP onlangs aan het licht na melding van enkele wijkbewoners en SP-leden aan de SP-hulpdienst. Naar aanleiding hiervan voerde de SP een huis-aan-huis enquête uit in de Bloemenbuurt. Maar gisteren bleek dat er in zo’n beetje het hele noordelijke deel van Boshoven, zeg maar het gebied ten noorden van de Boshoverweg, problemen zijn.

Al sinds de bouw van het noordelijk deel van Boshoven, begin jaren ’80 is er sprake van flinke wateroverlast. De klachten betreffen lekkende waterleidingen, verstopte riolering, vocht in de woningen, en alle problemen die dat met zich meebrengt, water in de kruipruimte en water dat lang op straat blijft liggen nadat het geregend heeft.

Veel bewoners gaven aan dat in tegenstelling tot wat er beweerd wordt de klachten wel degelijk bekend zijn bij de gemeente, en dat het volgens hen vooral ligt aan een te kleine afvoercapaciteit van de riolering in de wijk. In het verleden zouden er al enkele malen onderzoeken hebben plaatsgevonden die dat bevestigen.

Toch was de avond niet zozeer bedoeld om oplossingen aan te dragen, maar meer om te kijken of de Boshovenaren gezamenlijk iets aan hun probleem willen doen. Dat bleek zeker het geval, want de frustratie is groot. Niet zo vreemd als je bedenkt dat de problemen al meer dan vijfentwintig jaar spelen, en er nog steeds geen oplossing voor is.

Toch stelde men het erg op prijs dat de SP in samenwerking met Stichting Woonconsumenten Limburg (SWL) en inmiddels ook de wijkraad Boshoven nu samen met de bewoners de armen ineen willen slaan. Een eerste stap gisteravond was de oprichting van een actiecomité dat binnenkort nog wat verder onderzoek in Boshoven zal gaan doen. Ook wordt alle documentatie over het probleem die aanwezig is bij bewoners, de wijkraad, SWL en de gemeente verzameld.

Bovendien kan de gemeente Weert, die steeds heeft aangegeven geen klachten te hebben ontvangen, die op korte termijn van veel Boshovenaren alsnog tegemoet zien.

SP doet peiling naar wateroverlast Boshoven