Twintig jaar SP in Weert

1 mei 2008

Twintig jaar SP in Weert

Vandaag precies twintig jaar geleden werd in Weert de lokale SP afdeling opgericht. Dat is geen toeval, als oprichtingsdatum werd zondag 1 mei 1988, de dag van de arbeid gekozen.

De oprichtingsfolder uit 1988Midden jaren ’80 werd er vanuit de afdelingen Eindhoven en Helmond de aanzet gegeven voor de oprichting van een SP afdeling in Weert. In 1987 vond er een startavond plaats met Jan Marijnissen. Ook werd er actie gevoerd voor het behoud van een ziekenhuis in Weert. Harry Bouten werd aangewezen als kartrekker. Hij zou het nog meer dan 10 jaar volhouden.

Bij de oprichting telde de SP in Weert 20 steunleden. Er werd nog verschil gemaakt tussen steunleden en kaderleden. Dit kader bestond uit 5 tot 7 mensen. Inmiddels heeft de SP in Weert zo’n 200 leden, en de afdeling die naast de gemeente Weert ook de gemeente Cranendonck omvat, zo’n 230.

In 1990 werd er voor het eerst meegedaan met de gemeenteraadsverkiezingen. Helaas zonder succes, want de SP haalde geen zetel. In 2002 werd nogmaals besloten om mee te doen en dit keer wel met succes, want de SP kwam met één zetel in de Weerter gemeenteraad. De eerste SP-raadszetel in Midden-Limburg. In 2006 werd dat uitgebreid naar drie zetels.

In 20 jaar is er in Weert een actieve en succesvolle SP-afdeling gegroeid. Vol optimisme wordt er door de Weerter SP'ers uitgekeken naar de komende twintig jaar.

Het jaar 1988 uit het archief van de SP Weert
Het gehele archief met daarin 20 jaar SP van jaar tot jaar beschreven