Snelle inventarisatie van asbest in Weerter scholen

21 mei 2008

Snelle inventarisatie van asbest in Weerter scholen

Al jaren adviseren deskundigen om het asbest in scholen in kaart te brengen. Vijftien jaar na het verbod op asbest in 1993, is van de helft van de scholen in ons land nog onbekend of er asbest in het gebouw zit. De SP wil weten hoe het er in Weert voorstaat. Mocht blijken dat het onbekend is in hoeveel Weerter scholen er asbest zit, dan wil de SP nog vóór de zomervakantie een inventarisatie.

De SP stelde daarom vragen aan het Weerter college van B&W:

Aan het College van B&W van de gemeente Weert

Betreft: schriftelijke vragen op basis van art. 40 RvO met het verzoek om schriftelijke beantwoording:

Risico’s van asbest in scholen en openbare gebouwen.

Weert, 15 april 2008

Geacht college,

Al jaren adviseren deskundigen om het asbest in scholen in kaart te brengen. Vijftien jaar na het verbod op asbest in 1993, is van de helft van de scholen in ons land nog onbekend of er asbest in het gebouw zit. Ouders brengen hun kind naar school in de verwachting dat ze daar veilig worden opgevangen, er is geen enkel excuus om het asbest op die scholen niet te saneren.

Radioprogramma De Ochtenden meldt, eind maart 2008, dat asbest in scholen de afgelopen jaren zeker tien slachtoffers heeft geëist. Vaak gaat het om conciërges en klussende leerkrachten, die onderhoudswerk hebben verricht in gebouwen en zo met het kankerverwekkende asbest in aanraking zijn gekomen. Nergens wordt precies bijgehouden hoeveel asbestslachtoffers er vallen op scholen. Die kankerverwekkende vezels zweven na het ondeskundig onderhoud nog maanden vrij rond en worden door leerlingen en leerkrachten ingeademd. Daarom willen wij de volgende vragen stellen:

• Kent u het bericht dat Asbest in schoolgebouwen de afgelopen jaren zeker tien slachtoffers heeft geëist?
  • Bent u het ermee eens dat we de kinderen, het onderwijzend en het ondersteunend personeel niet onnodig aan risico’s van asbest moeten blootstellen?
  • Hoeveel schoolgebouwen staan er in onze gemeente die zijn gebouwd voor het asbestverbod in 1994?
  • Is bij de scholen in onze gemeente een asbestinventarisatie uitgevoerd? Zo ja, kunt u ons inzage geven in de uitkomsten ? Zo nee, bent u bereid om nog voor de zomervakantie alle basisscholen die nog niet zijn geïnventariseerd op asbest verplicht te laten inventariseren en indien nodig in de zomervakantie te laten saneren? Zo nee, waarom niet en hoe voorkomt u dan dat in het nieuwe schooljaar leerlingen mogelijk blootgesteld staan aan de dodelijke asbestvezels?
  • Kunt u een kostenindicatie geven van een asbestinventarisatie per school en voor alle scholen die zijn gebouwd voor 1994?
  • Hoeveel scholen in onze gemeente, gebouwd voor 1994, zijn op dit moment niet meer als school in gebruik maar wel als bijvoorbeeld wijkcentrum of kinderopvang?
  • Bent u bereid om voor deze gebouwen, net als de scholen, op asbest te inventariseren?
  • Kunt u een overzicht geven van alle publieke gebouwen die zijn gebouwd voor 1994? Kunt u per gebouw aangeven of er een asbestinventarisatie is gemaakt en of er sprake is van risico’s voor de volksgezondheid van bezoekers en personeel?
  • Bent u bereid ook alle publieke gebouwen waar dit nog niet is gebeurd nog dit jaar te laten inventariseren op aanwezigheid van asbest? Zo nee waarom niet en hoe gaat u dan voorkomen dat personeel en bezoekers mogelijk blootgesteld staan aan de dodelijke asbestvezels?
  • Kunt een indicatie geven van de totale asbestinventarisatie van deze gebouwen?

Met vriendelijke groeten,

H. Beuvens, J. Tak, fractie SP