SP: ‘Geen afbraak arbeidsvoorwaarden thuiszorgmedewerkers’

7 maart 2008

SP: ‘Geen afbraak arbeidsvoorwaarden thuiszorgmedewerkers’

Thuiszorgpersoneel, kom in actie!Thuiszorg Midden-Limburg gaat bezuinigen op haar personeel. 500 tot 600 medewerkers moeten een lagere functie accepteren of aan de slag als alfahulp, zonder rechtsbescherming en contract. De SP heeft vragen gesteld aan het Weerter gemeentebestuur en start dit weekend een actie.

De bezuinigingen zijn het gevolg van de lagere tarieven die de Thuiszorg-organisatie moet rekenen vanwege de concurrentie met andere zorgverleners. Deze marktwerking in de thuiszorg is ingevoerd met de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) die de gemeente moet uitvoeren. De Wmo zorgt landelijk gezien voor heel wat problemen, met name voor de arbeidsvoorwaarden van het personeel werkzaam in de thuiszorg. Tot dusver leek het op dát front rustig te blijven in Weert.

De SP is ontdaan door dit nieuws en heeft het College van B&W om opheldering gevraagd. “Het kan toch niet zijn dat mensen hetzelfde werk blijven doen, maar er minder voor betaald gaan krijgen om dat er te laag is aanbesteed?” aldus fractievoorzitter Herman Beuvens.

Thuiszorgpersoneel, kom in actie!

De partij vindt dat mensen in de zorg een fatsoenlijk loon moeten krijgen en niet moeten worden gedegradeerd tot ‘poetshulpen’ die voor een habbekrats moeten komen opdagen. De SP organiseert daarom aanstaande zondag 9 maart een bijeenkomst voor de betrokken medewerkers van Thuiszorg Midden-Limburg, om 14:00 uur in het Morregat in de Beekstraat. De situatie voor de medewerkers wordt daar besproken en mogelijke acties.

Zaterdag staat de partij op de Weerter weekmarkt om handtekeningen in te zamelen vóór een goede thuiszorg en tegen de slechtere arbeidsvoorwaarden voor werknemers.

SP wil actie van gemeente voor thuiszorg- medewerkers
Meldpunt WMO SP Weert