SP-politici op werkbezoek bij bureau HALT-Weert

17 februari 2008

SP-politici op werkbezoek bij bureau HALT-Weert

SP'ers op werkbezoek bij bureau HALT in WeertDe SP Tweede Kamerleden Marianne Langkamp en Paul Lempens, het Weerter gemeenteraadslid Jan Tak, en de fractiemedewerker van kamerlid Jan de Wit Michiel van Nispen, waren vrijdag op werkbezoek bij bureau HALT in Weert. Ze werden daar geinformeerd over de praktijk van de lichte jeugdcriminaliteit, alternatieve straffen, en alles wat daarmee samenhangt.

Bert van Dooren, oprichter van bureau HALT in Weert en de directeuren van HALT Limburg-Noord en Limburg-Zuid, informeerden de SP-ers over de werkwijze van bureau HALT. HALT opereert tussen hulpverleners en justitie in. Straffen en behandelingen vereisen een aanpak op maat en een goede samenwerking met vele instanties, zoals gemeenten, justitie en
jeugdzorg.

SP'ers op werkbezoek bij bureau HALT in Weert

"Voor 11 miljoen euro worden jaarlijks door de verschillende HALT-bureaus in het hele land 22 duizend jongeren aangepakt. Voor dit schijntje op de justitiebegroting voorkom je veel erger en bespaar je op kosten in de toekomst." aldus SP Kamerlid Paul Lempens.

HALT doet meer dan alleen 'signaleren', maar pakt het probleem ook echt aan door te straffen, de ouders er bij te halen en waar nodig naar de oorzaak te kijken en over te dragen naar de juiste instanties. Tevens is HALT veel bezig met preventie en voorlichtingsprojecten.

Maar het belangrijke maatwerk van bureau HALT komt in de knel door bureaucratie, overleggen met alle gemeenten afzonderlijk, onvoldoende tijd, prestatiecontracten, en te weinig 'middelen' die door de overheid geboden worden. De SP'ers hebben dit goed gehoord, en vanuit de Tweede Kamer zullen de ontwikkelingen, bijvoorbeeld rond de discussie over de taken van HALT en de kostprijs-onderhandelingen, in de gaten houden worden. De HALT-medewerkers hebben de SP-politici ook goed kunnen voorzien van advies en informatie over schooluitval, de Centra voor Jeugd en Gezin, maatschappelijke stages en slachtofferhulp.

SP'ers op werkbezoek bij bureau HALT in Weert

SP Kamerleden leggen met grote regelmaat werkbezoeken in het land af om de situatie in de praktijk goed in beeld te houden. "Politici in Den Haag praten vaak alleen op basis van dossiers en stukken, gesprekken met vertegenwoordigers van vertegenwoordigers, waardoor ze geen idee hebben van de situatie in de praktijk. Dat leidt tot verkeerd beleid en vaak zelfs verergering van problemen. Alleen door zelf te gaan kijken en te praten met de mensen kun je in de Kamer goede beslissingen nemen" aldus Lempens.

Bericht op de landelijke SP-website: Snelle straf op maat uiteindelijk goedkoper