SP brengt werkbezoek aan Kirkels afvalverwerking

16 november 2007

SP brengt werkbezoek aan Kirkels afvalverwerking

Werkbezoek aan Kirkels afvalverwerkingEen groep SP-ers bracht vandaag een werkbezoek aan het afvalverwerkings bedrijf Kirkels in Weert. In het verleden werd het overtreden van milieu vergunningen door dit bedrijf enkele malen door de SP aan de kaak gesteld. Vandaag waren de SP-ers uitgenodigd om eens een kijkje te komen nemen hoe het er tegenwoordig aan toegaat.

SP Tweede Kamerlid Remi Poppe, fractiemedewerker Patrick van Lunteren, Statenlid van de provincie Limburg, Peter Visser, raadslid in Weert, Herman Beuvens en afdelingsvoorzitter Jeroen Goubet brachten een bezoek aan Kirkels afvalverwerking. Ook PvdA raadslid en Statenlid Alouis Heijmans was aanwezig.

Het werkbezoek was georganiseerd op uitnodiging van het bedrijf zelf. Onder andere de SP heeft in het verleden zowel op gemeentelijk als provinciaal niveau overtredingen van milieu van milieuvergunningen door Kirkels aan de kaak gesteld.

Kirkels wilde graag laten zien dat dit tot het verleden behoort, en het bedrijf nu zelfs vooroploopt in afvalverwerking in Nederland en Europa. Sinds enkele jaren is het bedrijf zichzelf ingrijpend aan het moderniseren. Duurzaamheid is daarbij het belangrijkste uitgangspunt.

Al het Weerter huisvuil en bedrijfsafval wordt verwerkt bij Kirkels, plus een groot deel afval van buiten de directe regio. In totaal per jaar meer dan 145.000 ton.

In tegenstelling tot vroeger wordt het overgrote deel van het afval verwerkt tot nieuwe grondstof, bouwstof en brandstof voor bijvoorbeeld energiecentrales. Nog maar zo’n zeven procent van alle afval wordt gestort op vuilstorten. In de nabije toekomst zal dit zelfs nog verder afnemen tot slechts een dikke twee procent.

Werkbezoek aan Kirkels afvalverwerking

Het overgrote deel van het afval wordt dus hergebruikt, waardoor milieu en natuurlijke grondstoffen gespaard worden. De grote vuilstorten zullen binnenkort zo goed als overbodig worden.

Kamerlid Poppe was bijzonder geïnteresseerd in hoe Kirkels voorkomt dat afval illegaal verdwijnt naar derde wereld landen.
Kirkels voert een streng controlebeleid over de herkomst en de bestemming van het verwerkte afval om dit soort problemen te voorkomen.

Opvallend was de constatering dat de regels voor de omstandigheden waaronder afval verwerkt moet worden, om bijvoorbeeld stof en stankoverlast te voorkomen, per provincie enorm verschillen. Beter zou zijn wanneer hier meer uniformiteit in zit, daar ligt dusn een taak voor de provinciale en landelijke overheden. Zo blijkt maar weer dat werkbezoeken nuttig zijn, inzicht vergroten en problemen duidelijk maken om daar vervolgens iets aan te kunnen doen.