Motie niet aangenomen, bedoeld effect toch bereikt

4 november 2007

Motie niet aangenomen, bedoeld effect toch bereikt

Tijdens de raadsvergadering afgelopen woensdag wilde de SP een motie indienen die uitsprak dat het invoeren van vennootschapsbelasting op bepaalde activiteiten van woningcorporaties door het kabinet ongewenst is. Dat kwam SP raadslid Herman Beuvens op wat ongepaste kritiek te staan van een collega raadslid.

Het kabinet wil per 1 januari 2008 vennootschapsbelasting gaan heffen over ‘de niet commerciële activiteiten van woningcorporaties’. Concreet zal dit ertoe leiden dat woningcorporaties nòg minder geprikkeld zullen worden ‘onrendabele’ investeringen te doen zoals het bouwen van sociale huurwoningen. Het plan van de regering betekent dus dat de sociale functie van de woningcorporaties ernstig aangetast wordt. Om het financiële gat dat woningcorporaties hierdoor krijgen op te vullen, zal een gemiddelde huurder bovendien ook nog eens zo’n 200 euro in de maand aan extra gaan kosten.

De SP vindt dat dat niet kan, en riep middels een motie (wijzigingsvoorstel) de raad op om een signaal richting Den Haag af te geven, dat men het hier niet mee eens is.

Weert Lokaal uitte flinke kritiek op de motie, omdat de partij vond dat zulke moties niet in de lokale politiek thuishoren. Een lokale partij zou hierdoor een standpunt over een landelijke maatregel moeten innemen, en dat beschouwde Weert Lokaal als ongewenst.

De tamelijk grove manier waarop er kritiek werd geuit door een raadslid van Weert Lokaal jegens SP raadslid Herman Beuvens, verdiende echter geen schoonheidsprijs. Na enkele afkeurende opmerkingen door raadsleden van andere partijen bood het raadslid zijn excuses aan. Waarna Beuvens liet weten; ‘excuses aanvaard’.

Uiteindelijk zegden de Weerter fracties van PvdA en CDA toe de problematiek die de maatregel met zich meebrengt bij hun Haagse collega’s onder de aandacht te zullen brengen. Hierdoor was het beoogde effect van de motie, het extra onder de aandacht brengen van het probleem in den Haag, bereikt. De SP heeft de motie dan ook ingetrokken.