h

Verleggen Roermondseweg nog steeds geen optie voor SP

20 augustus 2007

Verleggen Roermondseweg nog steeds geen optie voor SP

Géén weg langs de MoeselpeelDe discussie over het al dan niet verleggen van de N280 (Roermondseweg) naar de zuidzijde van het spoor is recentelijk weer opgelaaid. Voor de SP zijn alle argumenten tégen het verleggen van de Roermondseweg een jaar na de eerste plannen nog steeds even actueel en helder.

Het lijkt er de laatste weken namelijk op dat er meer geluiden vóór het verleggen van de N280 te horen zijn. Dat is jammer omdat hierin stuk voor stuk wel veel eigenbelang terug te vinden is, maar niet het grote geheel.

Zo werden er aan wethouder Kirkels van verkeer handtekeningen overhandigd door bewoners rond de Roermondseweg. De ondertekenaars zouden de weg het liefst verlegd zien. Logisch, want niemand wil graag een drukke weg vlak langs zijn huis hebben lopen. Dat is zeer vervelend en dient zeker niet onderschat worden, maar je moet dan ook eerlijk genoeg zijn om alle gevolgen van eventueel verleggen te onderkennen. Zo worden allerlei problemen verplaats naar een ander, en misschien zelfs erger gemaakt wat voor een nog grotere groep mensen nadelig is. Het accent moet liggen op verlichting van de problemen, niet op verplaatsing.

Eerder schreef ook het MKB Weerterland van zich af in de media. De belangenorganisatie zegt nog steeds alle opties omtrent de N280 open te houden, dus ook de zuidvariant. De teneur was een jaar geleden wel anders aangezien het MKB zelf met een alternatief plan voor de N280 kwam, dat een zuidtracé overbodig maakte.

De SP ziet alles wel nog in een groter geheel, en de conclusie is dat een jaar na de eerste plannen de argumenten tégen een nieuwe weg nog steeds onveranderd van kracht zijn. Daarom nogmaals:

ZES REDENEN TEGEN EEN NIEUWE WEG:

  • Een nieuwe weg lost geen verkeersproblemen op bleek al meteen uit een eerste onderzoek van de provincie Limburg. Er werd letterlijk geconcludeerd dat ‘een nieuw traject verkeerskundig niet noodzakelijk is’. Het argument van gemeente en provincie dat een nieuwe weg nodig is om (toekomstige) verkeersproblemen op de Roermondseweg op te lossen gaat dus niet op. Opstoppingen worden slechts verplaatst, zo zullen vooral de Ringbaan en de toch al volle Maaseikerweg drukker en gevaarlijker worden.
  • Een nieuwe weg gaat ten koste van natuur. En niet zo’n beetje ook. De weg gaat dwars door rustig open landelijk gebied, en vlak langs de Moeselpeel en Kootspeel. Vooral in de unieke Moeselpeel zal dit drastische gevolgen hebben voor dieren en plantengroei en de waterhuishouding.
  • Een nieuwe weg is enorm duur terwijl er goedkopere en betere alternatieven zijn. Zo kan het belangrijkste knelpunt, de spoorwegovergang, vervangen worden door een brug of een tunnel. Overige knelpunten kunnen ook beter en vooral veiliger gemaakt worden, zoals bijvoorbeeld de ondernemers van Gamma en Intratuin in hun plannen hebben uitgewerkt. Bovendien is te verwachten dat het bouwen van een (verdiepte) weg extra duur zal zijn vanwege de drassige bodem in het gebied rond de Moeselpeel.
  • Een nieuwe weg is geen oplossing voor de korte termijn, omdat zoiets nog (tientallen) jaren op zich zal laten wachten. Dat is onacceptabel lang, want er moet snel iets gebeuren aan met name de veiligheid. De Roermondseweg mag niet nog meer onnodige slachtoffers eisen. Verbetering kan al bereikt worden met enkele eenvoudige maatregelen op de huidige weg. Ook eventuele aanpassingen aan de huidige weg op wat langere termijn, om veiligheid en doorstroming verder te verbeteren, zullen veel goedkoper zijn dan het bouwen een nieuwe weg.
  • Een nieuwe weg lokt alleen maar extra verkeer over de N280, nu al één van de drukste invalswegen van Weert. Dat leidt tot grotere opstoppingen. Veel (vracht)verkeer hoeft helemaal niet in de omgeving van de Roermondseweg te zijn, en moet juist ontmoedigd worden deze route te nemen. Het is veel beter om doorgaand verkeer via bijvoorbeeld de afslag Nederweert en de Ringbaan Noord Weert binnen te laten komen.
  • Een nieuwe weg levert problemen op met de ontsluiting van onder andere het bedrijventerrein Moesdijk, dat daardoor zal verpauperen. Ondernemers zijn afhankelijk van de weg voor voldoende klanten, en zullen bij verlegging tegen hoge kosten moeten verhuizen. Ook de wijk Leuken zal slechter ontsloten worden, en het gebied tussen de (drukke) spoorlijn en de (drukke) nieuwe weg zal afgesneden worden van de omgeving. Het centrum van Weert wordt slechter bereikbaar omdat verkeer via de Ringbaan een omweg moet maken om op doorgaande wegen naar de binnenstad, als de Roermondseweg en Maaseikerweg, te komen.

U bent hier