SP wil protest college tegen BTW verhoging voor kermissen

27 juli 2007

SP wil protest college tegen BTW verhoging voor kermissen

Weerter kermisGisteren vond er tijdens de Tilburgse kermis een massale protestacties van kermisexploitanten en bezoekers plaats tegen de verhoging van het BTW tarief voor kermissen. De SP roept het college van B&W van Weert op ook een protestgeluid aan de regering te laten horen.

In het regeerakkoord is vastgelegd dat kermissen onder het tarief van 19 procent btw moeten komen te vallen in plaats van de huidige 6 procent btw. In veel gevallen zal het hogere btw tarief tot duurdere kaartjes leiden, waarvan kermisbezoekers de dupe worden. De kermisbeheerders voorzien vele faillissementen en grote werkloosheid.

Ook de Weerter kermis, in grootte de tweede van Nederland zal ongetwijfeld te maken krijgen met het hogere tarief. De SP wil dat de Weerter kermis betaalbaar blijft voor haar bezoekers. “Het is treurig dat het kabinet op deze manier een belasting op plezier wil invoeren” aldus SP-er Jeroen Goubet.

Daarom roept de SP het college via een brief op ook een krachtig protestsignaal aan de regering te sturen om de btw verhoging tegen te houden.

Ook de Weerter kermis zou wel eens last kunnen hebben van de btw-verhoging

Op de Tilburgse kermis werd hier gisteren al geprotesteerd Om 22.15 uur riepen de exploitanten de hulp in van het publiek. Daarna gingen alle attracties dertien minuten dicht. Behalve de 245 kermisexploitanten kwam ook de horeca in de binnenstad in actie door dertien minuten alle muziek en lichten uit te doen.

De regeringspartijen CDA en PvdA willen nu kijken of er alternatieven zijn om de geplande verhoging van de btw voor kermisattracties niet door te laten gaan. Bij de bespreking van het coalitieakkoord met de Tweede Kamer dit voorjaar diende de SP een motie in om “een eventueel besluit over het al dan niet verhogen van de btw voor kermissen en andere attracties pas te nemen nadat er een onderzoek naar de financiële en maatschappelijke gevolgen van de voorgenomen verhoging is gehouden." Deze motie werd echter afgewezen.

“Het initiatief waar de twee regeringspartijen nu mee komen is prima, maar wel behoorlijk mosterd na de maaltijd. In het voorjaar hebben CDA en PvdA de kans gehad de BTW verhoging in ieder geval uit te stellen door de SP motie te steunen, maar deze kans hebben ze laten lopen. Nu ligt de verhoging beklonken in het regeerakkoord, en zal er naar allerlei manieren gezocht moeten worden om de maatregel te compenseren of ongedaan te maken,” besluit Jeroen Goubet.

De brief van de SP aan het college:

Aan het College van B&W van de gemeente Weert
Kopie aan de raad

Weert, 26 juli 2007

Betreft Verhoging BTW tarief voor kermissen

Geacht college,

In het regeerakkoord van het huidige kabinet staat dat het btw tarief voor kermissen verhoogd dient te worden van 6 procent naar 19 procent. In veel gevallen zal het hogere btw tarief tot duurdere kaartjes leiden, waarvan kermisbezoekers de dupe worden. De kermisbeheerders voorzien vele faillissementen en grote werkloosheid. De SP is bang dat ook de Weerter kermis, in grootte de tweede van Nederland, zal lijden onder de btw verhoging.

Onlangs werd op de Tilburgse kermis door exploitanten en bezoekers een grote protestactie gehouden tegen de btw verhoging.
De SP wil U naar aanleiding hiervan de volgende vragen stellen:

• Bent U het met de SP eens dat een btw verhoging voor kermissen van 6 procent naar 19 procent ongewenst is?
  • Bent u, met ons ook van mening dat de exploitanten op de Weerter kermis de dupe zullen worden van deze verhoging?
  • U derhalve bereid bent namens Uw college een krachtig protest aan het adres van de regering te laten horen, teneinde de btw verhoging tegen te houden?

Met vriendelijke groeten,

Jeroen Goubet