Riya Geboers verteld tijdens Irak-avond in Amsterdam

3 mei 2007

Riya Geboers verteld tijdens Irak-avond in Amsterdam

Riya Geboers in AmsterdamRiya Geboers, bestuurslid van de SP Weert, was onlangs in Amsterdam als spreekster te gast op een informatieavond over Irak. Zij bezocht Irak tweemaal, samen met haar Iraakse partner Faisal Nasser, die daar momenteel verblijft. Met eigen ogen zag ze de rampzalige gevolgen van de bezetting voor de mensen en de economie, de onveiligheid en de desorganisatie

'De burgers in Irak zijn de dupe. Iedereen is getraumatiseerd en heeft wel iemand verloren. De Irakese staat is ontbonden. Criminelen en terroristen hebben er vrij spel, ze maken gebruik van de fouten van de bezetter en houden de democratie tegen. De grenzen staan open, iedereen heeft wapens, burgers worden niet beschermd, het land is etnisch verscheurd en de corruptie viert er hoogtij. Er is geen veiligheid, iedereen is bang. Mensen gaan 's ochtends van huis en weten niet of zij 's avonds weer thuiskomen. Ze willen een normaal leven en democratie. Nederland moet de Irakezen ondersteunen met behulp van de linkse partijen. 1 mei is ook dit jaar weer gevierd in Irak, met een grote demonstratie voor veiligheid en democratie. Want het leven gaat door, ondanks de dagelijkse aanslagen.'

Riya Geboers (2e van rechts, zittend) in Amsterdam

Riya's stelling: 'Nederland moet zich diplomatiek en humanitair inspannen en opleidingen voor de Irakezen verzorgen' en haar pleidooi om geen machtsvacuüm in Irak te laten ontstaan ontlokten in de zaal de reactie: 'Nu moeten de bezetters dus blijven om het land weer op te bouwen? Ze hadden er nooit naar toe moeten gaan!'

De avond, georganiseerd door de SP afdeling in de hoofdstad diende vooral ter mobilisatie. De SP is namelijk bezig met en grote handtekeningenactie voor een onafhankelijk onderzoek naar de Nederlandse steun aan de oorlog in Irak.

Meer over de avond op de website van de SP Amsterdam, kerngroep Centrum: Geslaagde Irakavond in P96
SP landelijk: Grote publieksactie voor onderzoek Irak
'Terug naar Irak' / door Riya Geboers