Fusie ziekenhuizen nu echt definitief van de baan

22 mei 2007

Fusie ziekenhuizen nu echt definitief van de baan

Gisteren werd bekend dat de fusie tussen de ziekenhuizen van Weert en Roermond definitief van de baan is. In een reactie stellen de ziekenhuizen dat ‘een onoverbrugbaar verschil van inzicht over de manier waarop de fusie tot stand zou moeten komen’, de reden hiervoor is.

Over details zal de komende tijd vast meer bekend worden.

De SP is niet rouwig om het afketsen van de fusie. Er was geen financiële noch een medische noodzaak tot fuzie aanwezig. Het verzet van de SP binnen en buiten de raad, in de provincie en in de Tweede Kamer, plus de uitspraken van de raad op initiatief van de SP, hebben het verloop van het fusieproces ongetwijfeld beïnvloed. Het Sint Jans Gasthuis bleef de laatste weken namelijk terecht vasthouden aan haar eis dat een volwaardig basisziekenhuis in Weert behouden moet blijven.

De gang van zaken rond het ziekenhuis toont volgens de SP aan dat de marktwerking, de schaalvergroting, en het 'op afstand zetten' van belangrijke voorzieningen zijn doorgeschoten. De partij hoopt dat het niet doorgaan van déze schaalvergroting het begin is van een omkering die al jaren bepleit wordt.

Voorzieningen horen dicht bij de mensen te zijn. Dat betekend volgens de SP dus ook een basisziekenhuis in Weert. Samenwerking met andere ziekenhuizen om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, in Roermond of niet, is daarbij uiteraard prima.

Actiesite: Handen af van ons ziekenhuis