SP Weert en Roermond: geen asfalt voor sluipverkeer.

27 april 2007

SP Weert en Roermond: geen asfalt voor sluipverkeer.

De stadsbesturen van Roermond en Weert willen graag zien dat de N280, de provinciale verbindingsweg tussen beide steden, een vierbaans snelweg wordt. Reden hiervoor is de verwachting dat het verkeer op de N280 in de toekomst zal toenemen door het voltooien van nieuwe infrastructuur in Midden-Limburg.

Een opinieartikel van de SP afdeling Roermond en afdeling Weert.

Weert en Roermond stellen dat het verkeer op de N280 zal toenemen door het gereedkomen van de nieuwe snelweg A73 tussen Venlo en Maasbracht, en het doortrekken van de N280 naar het Duitse achterland vanaf de aansluiting op de A73 bij Roermond. Vooral verkeer komend vanuit het noorden over de A2 zal in de N280 een alternatieve route zien om Duitsland te bereiken. Om hieraan ruimte te geven moet de N280 in ieder geval vanaf de A2 tot aan Roermond een vierbaans snelweg worden, zo is de beredenering.

De SP vindt dat een verkeerde aanpak. De N280 is een provinciale weg die langs en door enkele dorpskernen in Midden-Limburg voert. Verkeer dat de N280 als doorgaande weg gebruikt om haar bestemming buiten de directe omgeving te bereiken is sluipverkeer. Dat verkeer heeft in principe niets op de weg te zoeken en moet op alle mogelijke manieren ontmoedigd worden. Zelfs nog meer dan nu al het geval is.

Waarschijnlijk zien Weert en Roermond ook een stukje prestige in de N280 als snelweg. Beide steden willen zich profileren als ‘centrumsteden’ en daarbij hoort volgens hen een ‘infrastructuur op niveau’ Vrij vertaald; vierbaans wegen. Het is nuttiger om in plaats van prestige naar de noodzaak voor zulke wegen te kijken. En die is er niet als het om een verbindingsweg tussen twee steden met beide krap 50.000 inwoners gaat.

Het is de vraag wat de gevolgen zijn voor de kwaliteit van de lucht, de volksgezondheid en het milieu. Zo wordt Roermond binnenkort al voor een groot gedeelte omsloten door asfalt. Nóg meer verkeer brengt extra luchtvervuiling in de vorm van bijvoorbeeld fijnstof met zich mee.

Ook verkeerstechnisch heeft het ‘opwaarderen’ van de N280 nogal wat gevolgen. Te beginnen in Roermond, waar meer verkeer gebruik zal maken van de ‘stadssnelweg’ ten noorden van het centrum. Opstoppingen zullen hier vermeden moeten worden door de aanleg van ongelijkvloerse kruisingen.
Er zal extra verkeer langs Horn en de omringende natuurgebieden rijden.
In Baexem voert de N280 dwars door de dorpskern waardoor een omleiding nodig is.
Vervolgens zullen er maatregelen nodig zijn om Kelpen van verkeersoverlast te ontzien, en zal de aansluiting van de N280 op de A2 aangepast moeten worden.
Stuk voor stuk geen goedkope aangelegenheden.

Weert zet er verder op in om het laatste stukje N280, tussen de A2 en de Ringbaan Oost, ook vierbaans te maken. Hierbij hoort een omleiding van de N280 tussen de gelijkvloerse spoorwegovergang en de Ringbaan ten zuiden van het spoor, vlak langs kwetsbare natuurgebieden.

De N280 is een provinciale weg en dat moet zo blijven. De A73 en de verlenging van de N280 richting Duitsland zijn juist bedoeld om verkeersdruk in Midden-Limburg weg te nemen. Nóg meer extra asfalt lokt alleen maar nóg meer extra verkeer. Dat mag inmiddels toch wel voor bewezen aangenomen worden.

Jeroen Goubet, SP Weert
Felix van Ballegooij, SP Roermond