Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren Rijn

13 april 2007

Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren Rijn

Foto: Jeroen Goubet / SP Weert

SP Tweede Kamerlid Emile Roemer bracht vrijdag een werkbezoek aan het traject van de IJzeren Rijn in Midden–Limburg. Roemer wilde op deze manier met eigen ogen zien wat voor gevolgen het opnieuw in gebruik nemen van deze goederenspoorweg zouden hebben. Het werkbezoek werd verzorgd door de milieufederatie Limburg.

Al vele jaren dringt België aan op heringebruikname van de IJzeren Rijn voor een snelle verbinding voor goederenvervoer tussen de Antwerpse haven en het Duitse Ruhrgebied. In een verdrag uit de 19e eeuw staat dat België dit recht heeft. Het opnieuw in gebruik nemen van de sterk verouderde goederenspoorweg zou echter enorme problemen opleveren voor mens en natuur langs het traject.

Een extra belang voor het werkbezoek was het debat in de Tweede kamer aanstaande woensdag over het opknappen van het IJzeren Rijn gedeelte tussen Budel en Weert onlangs. Kort geleden reed de eerste Belgische goederentrein over dit spoor. Verkeersminister Eurlings moet aanstaande woensdag tekst en uitleg geven. De gehele kamer vreest dat het opknappen van dit stukje een eerste stap is naar een geleidelijke heringebruikname van het gehele traject.

Het werkbezoek startte in Roermond op het kantoor van milieufederatie Limburg met een korte inleiding door Toine Wuts, die ook de verdere verzorging van de dag voor zijn rekening nam. Naast Emile Roemer nam ook Jeroen Goubet, voorzitter van de SP Weert deel aan het bezoek.

SP Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren RijnEmile Roemer (midden) luistert naar bewoners van 't Veld en Toine Wuts van de Milieufederatie Limburg

Eerste stop was de Roermondse wijk ’t Veld. Het al jaren ongebruikte tracé van de IJzeren Rijn voert hier dwars door de woonwijk. Eind jaren ’90 kwam een groep oplettende bewoners reeds in actie tegen heringebruikname, samen met milieufederatie. Met het aansluiten van tal van andere organisaties, instellingen en gemeenten in Nederland, België en Duitsland door de jaren ontstond hieruit het samenwerkingsverband IJzeren Rijn.

SP Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren RijnSP Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren RijnDe IJzeren Rijn in de Roermondse wijk 't Veld.

Duidelijk was dat de bewoners zich ernstig in de steek gelaten voelen door de kabinetten in de afgelopen jaren die zich niet duidelijk uit willen spreken tegen heringebruikname. ‘Ze liegen je gewoon voor. Ze vertellen eerst dat ze er alles aan doen om de IJzeren Rijn tegen te houden, maar staan vervolgens toe dat hij er stukje bij beetje toch komt. Ook de kwalijke rol van de provincie Limburg wordt genoemd, die de hele discussie van zich af heeft geschoven richting Den Haag. ‘Gewoon om hun vingers er niet aan te branden’ aldus de bewoners.

SP Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren Rijn

Na Roermond voerde het werkbezoek naar Nationaal park De Meinweg om een indruk te krijgen van het spoor door dit natuurgebied. Ook hier wordt al jaren geen onderhoud meer gepleegd en neemt de natuur weer langzaam bezit van het spoor. Wel wordt er op Nederlands grondgebied enigszins gesnoeid door Staatsbosbeheer omdat het spoorwegbed een mooi leefomgeving is geworden voor onder andere slangen en andere reptielen.

SP Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren RijnSP Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren RijnRoemer en Wuts in gesprek in De Meinweg

Na De Meinweg werd er een bezoek gebracht aan het volgende natuurgebied, de Weerter- en Budelerbergen. Dit spoor werd na jaren niet gebruikt te zijn onlangs weer opgeknapt. SP raadslid Herman Beuvens uit Weert gaf hier uitleg over de gevolgen voor de natuur die een uitbreiding van het treinverkeer zou hebben. Roemer liet zich goed over de situatie informeren om goed voorbereid te zijn op het kamerdebat van aanstaande woensdag.

In het Brabantse Budel-Schoot werd vervolgens gesproken met enkele bezorgde bewoners die pal naast het spoor wonen. De bewoners hier vrezen nog iets anders. ‘Als je steeds een stukje opknapt en er dan bij zegt dat het geen IJzeren Rijn betreft, dan ligt hij er straks ineens tóch helemaal. Zonder de maatregelen voor de mensen die er langs wonen’ legt een bewoonster uit. Voor Roemer des te meer reden om de minister de pas af te snijden nu dat nog kan.

SP Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren RijnSP Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren RijnIn gesprek met bewoners van Budel-Schoot.

Tot slot vond er in Weert een gesprek plaats met de wethouders Kirkels van vervoer, en Sijben van milieu. Ook in Weert voert het IJzeren Rijn spoor dwars door de stad. En hoewel dit spoor al gebruikt wordt voor personen en goederenvervoer, zullen de extra treinen grote problemen van hinder en veiligheid met zich meebrengen. Ook ontstaan er diverse knelpunten met het wegverkeer ten oosten van Weert.

SP Kamerlid brengt werkbezoek aan IJzeren RijnIn Weert voert de IJzeren Rijn over welliswaar gebruikt spoor dwars door de binnenstad.

'ProRail werkt illegaal aan spoorweg Budel-Weert'>