Eruit of alphahulp?

27 april 2007

Eruit of alphahulp?

Meldpunt WMOBegin deze week hebben veel werknemers in de huishoudelijkezorg van Thuiszorg Midden-Limburg gehoord dat ze ontslagen worden of kunnen solliciteren als alphahulp. Als alphahulp val je niet onder de CAO, werk je als zelfstandige, bouw je geen pensioen op, en krijg je geen vast contract.

De SP vind het schandalig dat er zo met mensen omgegaan wordt die al jaren hard werken in de thuiszorg en elke dag weer klaar staan voor hulpbehoevenden. De politiek in Den Haag heeft de zaak ook opgepakt. Er is 20 miljoen toegezegd voor dit probleem, maar hoe dit er gaat uitzien en of het voldoende is, is niet duidelijk.

Onlangs werd er wel een SP-motie in de Tweede Kamer aangenomen die de regering verzoekt met voorstellen te komen om de rechtspositie en de inkomenspositie van alfahulpen te verbeteren.

Toch roept de SP iedere thuiszorger die ontslagen wordt en kan solliciteren voor alphahulp op een klacht in te dienen bij het meldpunt WMO van de SP Weert. Zeg het ook voort bij jullie collega's. Als we veel klachten krijgen, hebben we iets in handen en kunnen we er iets mee.

SP Weert opent meldpunt WMO