h

Duits plan tracé IJzeren Rijn bij Roermond geen oplossing voor rest Midden-Limburg

9 maart 2007

Duits plan tracé IJzeren Rijn bij Roermond geen oplossing voor rest Midden-Limburg

STOP de IJzeren Rijn!Gisteren lekte een Duitse studie naar een nieuw IJzeren Rijn-tracé bij Roermond uit. Hierin worden Roermond en het natuurgebied De Meinweg van treinverkeer ontzien. Maar dat er daarom positief op dit plan gereageerd wordt vind de SP een verkeerd signaal. Midden Limburg moet nog steeds inzetten op het helemaal niet laten doorgaan van de goederenspoorlijn.

‘In midden Limburg is gisteren met instemming gereageerd op de nieuwe studie’ meldt een artikel in Dagblad de Limburger van vandaag. Volgens wethouder Gerard IJff van Roermond is het Duitse plan zelfs een stap in de goede richting.

In het artikel wordt uitvoerig ingegaan op het verloop van het nieuwe tracé en zelfs al op knelpunten hier en daar. Maar daardoor wordt eraan voorbij gegaan dat de inzet nog steeds een compleet néé tegen de IJzeren Rijn moet zijn. Want voor Roermond en de Meinweg biedt het voorgestelde Duitse plan misschien een oplossing, voor de rest van Midden Limburg veranderd er niets.

De uitspraken van de Roermondse wethouder kunnen het brede ‘nee’ van gemeenten, natuurorganisaties, samenwerkingsverbanden en andere betrokken partijen in België, Nederland en Duitsland uithollen. Men zet de deur al op een klein kiertje voor mogelijke onderhandelingen. Samen met het opknappen van het stukje IJzeren Rijn tussen Budel en Weert onlangs, komt zo de heringebruikname wéér een stap dichterbij.

Want ook mét aanpassingen hier en daar heeft de IJzeren Rijn nog steeds enorme gevolgen voor de natuur en de leefbaarheid langs het spoor. Wanneer er ook nog eens gevaarlijke stoffen vervoerd gaan worden, wordt de IJzeren Rijn zelfs een risico voor mens en natuur. De SP is daarom altijd al tegenstander geweest van het heringebruiknemen van deze Belgische Betuwelijn.

Het is namelijk België dat aanstuurt op heringebruikname. Opvallend genoeg willen de Belgen niet reageren op het Duitse plan. Men wil pas op mogelijke alternatieve tracés ingaan ná de parlementsverkiezingen in juni. Angstvallig probeert men zo te voorkomen dat tegenstanders in België een stem krijgen en het dossier een thema wordt in de verkiezingsstrijd.

Zo blijkt maar weer dat er gespeeld worden met de natuur en de bevolking langs het spoor, dat het hier om politiek gaat, en niet om inhoud.

'IJzeren Rijn niet door Meinweg'
'ProRail werkt illegaal aan spoorweg Budel-Weert'

U bent hier