SP bezorgd om schetsontwerp N280

20 februari 2007

SP bezorgd om schetsontwerp N280

Onlangs kreeg de SP inzage in een schetsontwerp van de Provincie Limburg voor het verleggen van de Roermondseweg (N280) naar de zuidzijde van het spoor. Het ontwerp is al gedateerd op 20 december 2006. Naar aanleiding hiervan stelde de SP enkele vragen aan het college

Weert 19 februari 2007

Vragen ex art. 40 RvO met verzoek om mondelinge beantwoording in de raadsvergadering van 14 maart 2007.

Betreft: Alternatieve route N280.

Geachte College,

De fractie van de SP kreeg onlangs inzage in een schetsontwerp van de Provincie Limburg N280-Ringbaan Oost / Randweg Weert gedateerd 20 december 2006. Naar aanleiding daarvan willen wij uw college de volgende vragen voorleggen:

• Was uw college in december van dit schetsontwerp op de hoogte?
  • Indien dit niet het geval is, wanneer bent u dan door de Provincie van dit schetsontwerp op de hoogte gebracht?

Het ingetekende tracé baart ons grote zorgen en daarom willen wij u ook de volgende vragen voorleggen:

• Bent u zich ervan bewust dat het schetsontwerp erg zuidelijk langs de bestaande weg is gelegen en daardoor heel dicht bij de kwetsbare natuurgebieden Kootspeel en Moeselpeel loopt?
  • Een gedeelte van het voorgestelde tracé ligt verdiept. Bent u zich ervan bewust welke ernstige gevolgen dit kan hebben voor de twee bovengenoemde natte natuurgebieden?
  • Bent u er zich van bewust dat de voorgestelde rotonde aan de Ringbaan en het meest westelijke stuk van het voorgestelde tracé zich in een bosgebied bevinden en gedeeltelijk zelfs in een bosgebied dat als compensatiebos is aangelegd?
  • Waarom is het belangrijke aansluitpunt van dit tracé en de Itervoorterweg / N280 buiten de tekening gehouden?
  • In de tekening lijkt sprake te zijn van een tunnel onder de spoorlijn voor niet doorgaand verkeer op de plaats van de huidige spoorwegovergang aan de Roermondseweg. Wat is echter de precieze status van deze tunnel? Sluit deze aan op de N280 ter ontsluiting van de wijk Leuken en het aanpalende industrieterrein Moesdijk?
  • Door een tweetal ondernemers aan de Roermondseweg is een alternatief plan opgesteld. In combinatie met bijvoorbeeld een tunnel onder de spoorlijn voor de gehele N280 zou dit een uitstekende alternatieve oplossing zijn. Bent u bereid om ook dit plan naast alle andere voorgestelde oplossingen in uw overwegingen te betrekken?

Namens de fractie van de SP,

H.J.H. Beuvens