Bisschoppelijk College naar St. Theunis: te weinig aandacht voor de haken en ogen

4 februari 2007

Tijdens de raadsvergadering van 31 januari heeft de gemeenteraad besloten om een nieuw Bisschoppelijk College te bouwen op het sportpark St. Theunis. Dit besluit zat “verpakt” in een voorstel van het college aan de raad om een geheime realisatieovereenkomst tussen de gemeente en de stichting Limburgs Voortgezet Onderwijs goed te keuren.

Al geruime tijd is er sprake van dat de KMS wil gaan uitbreiden over de Nelissenhofweg heen op de terreinen welke nu nog door het Bisschoppelijk College worden gebruikt. Het BC zou dan een nieuw schoolgebouw krijgen met een sporthal verderop op het terrein richting Grote IJzeren Man.

Tijdens een opiniërende raadsvergadering op 11 januari werd een concept realisatieovereenkomst op tafel gelegd. Daarin stond dat het BC niet bij de IJzeren Man zou blijven, maar zou verhuizen naar het sportpark St. Theunis.

Op zich geen slecht idee maar er zitten natuurlijk nog wel wat haken en ogen aan. Vooral voor de bewoners van de Parklaan kan deze nieuwe vestiging op St. Theunis nogal wat verkeeroverlast veroorzaken.

Zeker als dan nog bedenkt dat het grootste gedeelte van het verkeer voor de KMS in de toekomst ook via de Parklaan zou moeten gaan lopen. De SP vindt dat eerst goed gekeken moet worden hoe de verkeerstromen naar beide onderwijsinstellingen goed, veilig en zonder overlast voor de omwonenden moeten gaan lopen.

Het betoog van fractievoorzitter Herman Beuvens hierover tijdens de raadsvergadering:

Herman BeuvensIk ben blij dat er wat duidelijkheid is gekomen met betrekking tot de status van deze realisatieovereenkomst die hier op de agenda staat: het is geheim, nog niet uitonderhandeld maar we mogen er wel over praten. Maar er blijven nog een aantal andere vragen onbeantwoord over.
De belangrijkste is wel, dat er door de raad nog helemaal geen besluit is genomen om het BC inderdaad naar St. Theunis te verplaatsten. Het idee is de raad voorgelegd en er is informatie over gegeven maar een besluit dat we dit gaan doen is niet genomen.

Zonder dat de raad zich hierover heeft uitgesproken komt er nu wel een geheim, nog niet uitonderhandeld stuk waarin beide partijen ook nog iets in kunnen veranderen. Naar onze mening is het dan ook prematuur om zulk een stuk aan de raad aan te bieden. De raad zal eerst kaders moeten stellen en dan pas, kan binnen die kaders aan een realisatieovereenkomst worden gewerkt.

Nu het er toch ligt, enkele opmerkingen/bedenkingen over deze concept concept overeenkomst.
Allereerst staat er in de overeenkomst dat er geen woningbouw zal komen op het terrein St. Theunis. De vraag is echter ook wat komt er nu dan wel?

We weten dat er dus plannen zijn om er een nieuw BC te bouwen met een sporthal, een aantal hockeyvelden, een atletiekbaan en een tweetal recreatievelden.

Inmiddels hebben we al begrepen dat er ook nog een locatie komt ten behoeve van een schutterij en de geruchten zijn er dat er ook een derde partij, Vitae, daar iets gaat of laat bouwen.
Wij vinden dat er nu niet alleen vast gelegd moet worden wat er minstens moet komen maar ook wat er maximaal mag en kan komen.

Er komt geen woningbouw op St. Theunis, althans dat staat er in dit nog niet uitonderhandelde concept.
Wij zouden ook vastgelegd willen zien dat er ook geen woningbouw komt op Lamershof, op het nabijgelegen tennispark en op het terrein van de scouting. Met andere woorden geen tweede plan Gordijn.

Het losknippen van de plannen met het BC en de plannen van de KMS is naar onze mening fout. Beide projecten hebben belangrijke raakpunten en dienen dat ook integraal te worden bekeken en behandeld.

Allereerst de financiën. Middels enkele grondtransacties zal de stichting LVO een bedrag van € 4.888.300,- verwerven welk bedrag door de stichting als dekking zal worden gebruikt in de kosten voor de nieuwbouw van het Bisschoppelijk College. Wat zullen de gevolgen zijn indien deze grondtransacties om welke reden dan ook geen doorgang kunnen vinden. Is de nieuwbouw van het BC dan nog te realiseren en welke zijn de financiële gevolgen daarvan voor de gemeente?

Ook ruimtelijk is er een verknoping tussen beide projecten. Uit contacten welke wij hebben gehad met de klankbordgroep komt naar voren dat men zich ernstige zorgen maakt over de verkeersituatie welke zal ontstaan indien de plannen voor het Bisschoppelijk College en de KMS zoals die nu bekend zijn, doorgang zullen vinden.

Leerlingen en personeel van beide onderwijsinstellingen zullen, zoals nu bekend is, hoofdzakelijk via de Parklaan beide complexen moeten bereiken.

Willen we de inspraak van burgers serieus nemen, willen we een klankbordgroep ook zien als een klankbord dan zullen we toch eerst de problemen die zij aanbrengen mee moeten nemen in onze overwegingen en daar eerst een uitspraak over doen alvorens te beginnen met de plannen.

Het project BC/KMS dient naar onze mening integraal te worden behandeld en mag niet in deelprojecten worden opgesplitst.

Het alleszins begrijpelijk dat het BC snel en voortvarend te werk wil gaan bij het realiseren van de nieuwbouw. Daar is niets op tegen maar voortvarendheid mag niet ten koste gaan van de zorgvuldigheid en dat is nu wel het geval.

De fractie van de SP vindt dit agendapunt dan ook nog niet rijp voor behandeling in de raad en zou het willen terugverwijzen naar de commissies.