'Democratie: ‘Ze doen toch wat ze zelf willen?!’

6 november 2006

'Democratie: ‘Ze doen toch wat ze zelf willen?!’

Artikel in het Land van Weert naar aanleiding van de algemene beschouwingen van de gemeente Weert voor 2007. Een samenvatting van de SP-inbreng door Jan Tak.

Solidariteit is de basis van onze beschaving en is nodig voor het vertrouwen in de samenleving. Zonder vertrouwen zal niemand het beste van zichzelf geven maar voor zichzelf bewaren. De sterkste blijft over maar zal uiteindelijk eenzaam zijn.
Het organiseren van een menswaardige samenleving waarin iedereen gelijke kansen krijgt, met georganiseerde solidariteit tussen mensen, is het doel van de SP.

Wij pretenderen niet dat wij alleen weten wat goed is voor onze samenleving. Wij gaan daarvoor ‘de boer op’ en leggen ons oor te luister bij onze medemensen. Daar ontmoeten wij steeds meer cynisme. Het vertrouwen in het gemeentebestuur is bij de Weerter bevolking naar een dieptepunt gezakt.

De gemeente heeft maatregelen genomen om de bevolking te betrekken bij het besturen. In de plannen voor 2007 lijkt het dat zij de bevolking wil laten meedoen. Lijkt!

Tot nu toe gaat dat niet goed. Voorbeelden:

• De informatiemarkt in het stadhuis

Na een hoopvolle opkomst in het eerste jaar is het alleen maar bergafwaarts gegaan met de belangstelling. De burger is afgehaakt omdat hij niets terugvindt van zijn inbreng in de gemeentelijke plannen. Daarmee is de informatiemarkt een schijnvertoning geworden.
  • Een voorzitter van een bekende voetbalclub in Weert schrijft in het september nummer van zijn clubblad letterlijk: “Aan de gemeente hebben we teruggegeven dat je zo niet met partners omgaat. Als je mensen 2 jaar lang de indruk en je woord geeft dat plannen worden gerealiseerd en dit vervolgens ook nog in verslagen vastlegt, wat is dan nog de waarde van een gemaakte afspraak? Dan ben je als gemeente geen geloofwaardige partner meer. Onbehoorlijk bestuur? Inmiddels wordt op meerdere plekken in het Weertse de noodklok geluid. Identieke afspraken worden niet nagekomen of gecancelled. Daardoor verliezen vele mensen het vertrouwen in de politiek. Was het niet het streven: de politiek dichter bij de burger?” aldus deze voorzitter.
  • Swartbroek

Eerst worden dorpsraad en bevolking gevraagd om mee te denken. Later gaat de gemeente hier zo slecht mee om dat zowel de dorpsraad als de bevolking gefrustreerd raken en steeds minder vertrouwen in de politiek hebben.
  • De zestien wijk en dorpsraden werden in dit voorjaar uitgenodigd om een prioriteitenlijst in te dienen aangaande hun wijk en dorpsbelangen. Zij dienden 17 prioriteiten in. Slechts 3 zijn er opgenomen in de begroting. Dat nodigt niet uit voor een vervolgoverleg!
  • Nederweert

De roep vanuit de meerderheid van de politiek om ‘bestuurskracht’ in plaats van draagkracht onder de bevolking doet de betrokkenheid van de burger ook geen goed. Bestuurskracht? Als er brand uitbreekt zoals in september op de kermis of als er ooit een ammoniaktrein ontspoort, dan is bestuurskracht nodig! Dan zal er krachtdadig moeten worden opgetreden en is er geen tijd voor overleg, maar zelfs bij dat krachtdadige optreden zal de brandweer er op moeten letten dat de putdeksels niet uit de grond gerukt worden.

Wat te doen?

Als de politiek daadwerkelijk burgers wil betrekken bij het beleid, en het cynisme doorbreken, moeten er een aantal zaken minstens gebeuren.

1. Een betere informatievoorziening en service, ook en vooral voor diegene die niet om kan gaan met internet
  2. In de besluitvorming de mening van de burger meer betrekken
  3. Waar mogelijk taken en middelen van gemeenten overdragen aan democratisch gevormde wijk – en dorpsorganisaties
  4. Deze organisaties betrekken in informatie en communicatie naar de wijk. Burgers zijn immers in eerste instantie vooral geïnteresseerd in de eigen leefomgeving
  5. Burgers hebben ook een verantwoordelijkheid en moeten betere bestuurders kiezen en deze beter volgen.

De ‘wijkontwikkelingsplannen’ van Fatima en Leuken staan ‘in de steigers’. Wij zullen er als SP alert op zijn in welke mate er rekening wordt gehouden met de wensen van deze wijken.

De politiek en de gemeente moeten zich dienstbaar opstellen. De overheid is er voor de burgers en niet andersom. Een gemeentebestuur moet een bondgenoot zijn op weg naar een beter Weert. Er is dus veel werk aan de winkel!