Ruimte voor islamitische graven op nieuwe begraafplaats

8 augustus 2006

Ruimte voor islamitische graven op nieuwe begraafplaats

In Weert bestaan plannen voor de vestiging van een crematorium met nieuwe begraafplaats. Hiermee komt ook de vervulling van een lang gekoesterde wens van moslims in beeld, namelijk om ook in Weert volgens islamtisch gebruik begraven te kunnen worden. SP en PvdA vragen de wethouder hiermee rekening te houden in de plannen.

Aan het College van Burgemeester en Wethouders
6000 AZ Weert

Kopie aan de raad

Betreft: nieuwe begraafplaats

Weert, 5 augustus 2006

Geacht College,

Wethouder A. Kirkels heeft bekend gemaakt dat hij dit jaar een programma van eisen laat opstellen en een geschikte locatie wil zoeken voor een nieuwe begraafplaats, gekoppeld aan een crematorium in de gemeente Weert.

Helaas missen wij in de berichtgeving de aandacht voor de mogelijkheid om volgens de islamitische regels in Weert begraven te worden. Het inrichten van een nieuwe begraafplaats is een uitstekende mogelijkheid om plaats te bieden aan deze wens.

Bij de islamitische gemeenschap is reeds langere tijd de behoefte en de wens om te beschikken over een islamitische begraafplaats aangezien er in de toekomst bij hen meer behoefte aan begraafcapaciteit zal zijn. Ook deze gemeenteschap wordt niet ontzien bij de aanstaande vergrijzingsgolf. Deze wens is reeds lange tijd bij het College bekend.

De fracties van PvdA en SP pleiten er voor dat in de nieuwe begraafplaats ook plaats wordt ingericht om volgens de islamitische regels begraven te worden. We verzoeken de wethouder om dit gegeven in zijn programma van eisen mee te nemen.

Met vriendelijke groeten,

Malika Zaäboul, PvdA