SP leden op bezoek bij 2e Kamerfractie

24 juni 2006

SP leden op bezoek bij 2e Kamerfractie

Weerter SP-ers in Den Haag voor de Ridderzaal op het BinnenhofVrijdag 23 juni bezochten Weerter SP leden de 2e Kamerfractie in Den Haag en het hoofdkantoor van de SP aan de Vijverhofstraat in Rotterdam.
Voor de mensen die meegingen was het vroeg op staan geblazen. Om half acht vertrok een kleine bus met 14 personen eerst richting Rotterdam...

Een oud pand van Unilever midden in een huizenrij, hier is het hart van de SP, vanwaar alles zijn weg vindt richting lokale afdelingen. Een rondleiding bracht ons via een steile trap naar de kelder, waar de drukkerij in een steeds krapper wordende ruimte o.a. onze Tribunes drukt.

Een van de medewerkers vertelde: “Door het drukwerk in eigen handen te hebben, kunnen we snel reageren en zaken verspreiden.” Hans van Heijningen, algemeen secretaris SP, kwam voor de koffie nog even bij ons aan tafel en vertelde wat over zijn taken. En natuurlijk was hij geïnteresseerd in wie wij waren en wat wij deden binnen onze eigen afdeling.

Om 13.00 uur zouden we ons melden in het 2e kamergebouw in Den Haag. Hier stond fractiemedewerker Paulus Jansen klaar voor onze ontvangst.

Broodjes met koffie of thee stonden voor ons klaar in een van de commissiezalen. Na een voorlichtingsfilm over de 2e Kamer en de SP fractiefilm werden we opgedeeld in groepjes (er waren ook andere afdelingen vertegenwoordigd) voor de rondleiding.

De bracht ons o.a. in de oude 2e kamer, die tegenwoordig een andere functie heeft gevonden. In de oude bibliotheek, die de moeite van het bezichtigen meer dan waard is, stonden verhandelingen gebundeld in lederen kaftwerk. Prachtig gietijzer van de wenteltrap leidde naar diverse verdiepingen met waarin alle rekken gevuld stonden met verhandelingen. Je wordt nieuwsgierig en zou zo graag enkele eeuwen terug willen bladeren, maar helaas.

Als afsluiting kwamen we weer bijeen in een van de commissie zaaltjes, waar 2e kamerlid Fenna Vergeer met de groep in gesprek ging. Het thema was al snel “inburgering”, een onderwerp dat voor de eerstvolgende dinsdag op de agenda in de Kamer staat en waarin Fenna voor de SP het woord voert. Wie weet vinden we onze bijdrage terug in een goede uitkomst van dat debat.

Al met al een leerzame en bovenal gezellige dag, die we in het najaar, mits er voldoende belangstelling is, willen herhalen.

Mocht je belangstelling zijn gewekt maak dit dan alvast kenbaar bij:

Lin Franssen, tel. 0495 – 547526 of linfranssen@tomaatnet.nl

Foto's van deze geslaagde dag zijn te vinden op de weblog