SP over coalitie-akkoord: Later? Later is allang begonnen

24 mei 2006

SP over coalitie-akkoord: Later? Later is allang begonnen

TomaatDe titel van het CDA/PvdA/VVD akkoord is ‘Werken aan Weert, voor nu en later’. Namens de SP constateerde SP-fractievoorzitter Paul Lempens dat de nieuwe coalitie aan het woord ‘later’ onvoldoende invulling geeft. Hij daagde het College van B&W uit alle mooie woorden op papier om te zetten in daden. Want ‘later is allang begonnen’.

Lempens: “Als je kiest voor het woord ‘later’, waarom schrijf je dan niets over het klimaatbeleid, openbaar vervoer voor ouderen, verbeteringen van voorzieningen in de wijken en dorpen en het beleid voor jongeren? Ook de werkgelegenheidsparagraaf; waarin - vrij vertaald - staat: “we gaan wat meer doen aan toerisme en we haken aan bij Eindhoven” is te mager.”

Op te veel punten missen wij de ambitie om zaken die beter kunnen en móeten, ook daadwerkelijk aan te pakken. Bijvoorbeeld verbeteringen voor De Risse, versterking van wijk-en dorpsraden en aandacht voor de bibliotheek. Dat ontbreekt in de coalitieplannen.

De SP had ook positieve opmerkingen over het programma. Men heeft bijvoorbeeld eindelijk begrepen dat het slopen van goede betaalbare woningen in deze tijden van woningnood bezopen is. Renoveren is beter. Het woord ‘sloop’ wordt in het stuk angstvallig vermeden. Een overwinning voor de SP.
Een positieve opmerking ook over jongerenhuisvesting. Alhoewel dit in de raad meerdere malen al is uitgesproken. En je zou kunnen zeggen dat het meer aan de inwonersraad van Wonen Weert ligt dat het nu echt opgepakt wordt. Opschieten! zouden we willen zeggen en hou de prijs vooral in de gaten, want daarmee maak je het écht geschikt voor jongeren, zeker als je nog geen huursubsidie kan krijgen.

“Het is ontegenzeggenlijk zo, als dit programma ook daadwerkelijk wordt uitgevoerd, dat Weert er over vier jaar op veel punten beter bij ligt als nu.” De SP zal er kritisch op toezien dat de woorden worden omgezet in daden en waar nodig met eigen voorstellen komen.

Beluister het volledige betoog 0,8 Mb, mp3 7,5 minuten