Vragen over recherche-inzet bij inbraken

13 april 2006

Vragen over recherche-inzet bij inbraken

De SP heeft samen met D66 en Weert Lokaal bij het College van B&W om opheldering gevraagd over de mede delingen van de politie Limburg-Noord dat door gebrek aan mankracht de recherche geen tijd heeft voor het onderzoeken van inbraken in de regio. Als die berichten kloppen is er volgens de drie partijen sprake van een zorgwekkende situatie.

De SP, D66 en Weert Lokaal willen weten wat het stadsbestuur denkt te doen aan deze situatie en welke acties het stadsbestuur richting rijksoverheid wil ondernemen om die huidige sitiuatie ten goed te keren. Ook willen ze weten wat het gevolg is van het uitblijven van de rechercheonderzoeken. De oppositiepartijen vinden daarom dat de kwestie in de eerstvolgende bijeenkomst van de raadscommissie in het bijzijn van de politiechef van het district Weert besproken moet worden.

De brief van de drie oppositiepartijen aan het College van B&W en de raad:

Aan het College van B&W en de raad van de gemeente Weert

Weert, 10 april 2006

Betreft: recherche-inzet bij woninginbraken

Geacht College, Geachte raad,

Op 8 april lazen wij in de krant het artikel "Recherche: geen tijd voor inbraken", zie bijlage.

Het artikel schetst een beeld van een sterk onderbezette politie- en recherchemacht in onze regio, als gevolg waarvan belangrijke zaken als woninginbraken maar ook andere zaken blijven liggen. Meerdere burgers hebben ons op deze ongewenste en onrustbarende situatie aangesproken.

Wanneer de politie door ziekte en enkele zwaardere misdrijven al meteen niet meer toekomt aan zaken die normaal gesproken met hoge prioriteit worden behandeld zoals inbraken, dan is er sprake van een zorgwekkende situatie.

Dit roept dan ook enkele vragen bij ons op.

- Klopt de berichtgeving in Dagblad de Limburger? Kunt u aangeven wat juist is en wat minder juist is in het artikel?

- Hoe is de situatie in de gemeente Weert?

- Bent u met ons van mening dat dit een ernstige situatie betreft? Deelt u onze zorgen?

- Wat is het gevolg van het gedurende langere tijd niet kunnen behandelen van deze hoge prioriteit-zaken?

- Wat is het gevolg van het gedurende langere tijd niet kunnen inzetten van rechercheurs in zaken als bedrijfsinbraken en diefstal uit voertuigen?

- Welke actie heeft u reeds ondernomen richting betrokken instanties en het Rijk om deze situatie ten goede te keren? Indien er nog geen actie ondernomen is; wat bent u voornemens concreet te doen aan de ontstane problemen?

Wij verzoeken u deze kwestie te agenderen in de eerstvolgende commissiecyclus. Hierbij hoort onzes inziens de districtscommandant aanwezig te zijn.

Graag een spoedige schriftelijke reactie.

Met vriendelijke groet,

HA Litjens, Weert Lokaal
PPE Lempens, SP
MMCF Stokbroeks, D66