SP wil snel aanvalsplan werkgelegenheid Weert

5 april 2006

SP wil snel aanvalsplan werkgelegenheid Weert

Logo PhilipsVandaag werd bekend dat Philips Lighting Weert wordt gesloten. Met deze vierde bedrijfssluiting binnen korte tijd (Dumeco, Rieter, Klöckner Pentaplast) komt het totaal aantal ontslagen werknemers in de regio Weert op meer dan 1000. De SP wil snel een aanvalsplan van de gezamenlijke overheden om de gevolgen van de bedrijfssluitingen in Weert tegen te gaan.

Weert heeft relatief lage werkloosheidscijfers vergeleken met de rest van het land. Het lokale Midden- en Kleinbedrijf (MKB) is in onze regio een sterke sector die leidt tot nieuwe banen. Deze werkgever kan echter die grote aantallen mensen die nu in korte tijd op de arbeidsmarkt komen door de sluitingen bij deze grote ondernemingen niet aan.

De gemeente staat vrijwel machteloos tegenover de beslissing van een multinationaal bedrijf om een vestiging te sluiten. Mede daarom sluit de SP zich aan bij de oproep van wethouder van Dooren die de provincie Limburg en de Rijksoverheid heeft gevraagd om “samen met de gemeente te komen tot arrangementen en maatregelen waarmee je, buiten de bestaande regels en budgetten, op het gebied van werkgelegenheid dingen kunt doen”.

De SP heeft gisteravond en vandaag alle fractievoorzitters opgeroepen om gezamenlijk de gevolgen van de bedrijfssluitingen tegen te gaan. Dit signaal is positief ontvangen. Op korte termijn wordt daar meer over duidelijk.

Philips Weer (c) Paul Lempens, 2004

Wethouder van Dooren op L1 TV bron www.l1.nl
Waar zouden volgens jou dit plan en deze maatregelen uit moeten bestaan? Reageer op de SP-Weert-weblog