SP wil ook volksvertegenwoordiger in bestuur 'De Risse'

22 april 2006

SP wil ook volksvertegenwoordiger in bestuur 'De Risse'

In de raadsvergadering van april riep een voorstel van de coalitiepartijen om de Weerter leden van het Algemeen en Dagelijks bestuur van de Risse bedrijven voor de komende vier jaren door twee wethouders uit te laten voeren een discussie op. De SP fractie was en is hier een voorstander van het benoemen van een wethouder én een rechtstreeks gekozen volksvertegenwoordiger uit de raad.

De verantwoordelijkheid voor het besturen van de Sociale Werkvoorzieningen in Nederland is bij wet geregeld en door de terugtredende overheid op 11 sept. 1997 in handen gegeven van de gemeenten. Omdat bewoners van verschillende gemeenten gebruik maken van een en dezelfde Werkvoorziening in hun buurt hebben gemeenten, die daar vrij in zijn, dikwijls gekozen voor een Gemeenschappelijke Regeling waardoor zo’n Werkvoorziening bestuurt wordt uit afgevaardigden van deze gemeenten.
Zo wordt de Risse bedrijven van Weert en Omstreken bestuurt door een Dagelijks bestuur en een Algemeen bestuur waarin twee afgevaardigden uit de deelnemende gemeenten Cranendonck – Hunsel - Nederweert en Weert zitting hebben.

Omdat bij elke nieuwe raadsperiode andere raadsleden gekozen worden, die in hun periode weer verantwoordelijk zijn voor de uitvoering van de S.W. regeling, moet ook elke raadsperiode andere afgevaardigden uit de gemeente aangesteld worden door de nieuwe raadsleden om het uitvoerende werk bij de Risse gestalte te geven terwijl de verantwoordelijkheid bij de raadsleden blijft.
Voor het dualistische tijdperk mochten alleen raadsleden zitting nemen in het A.B. en D.B. van een werkvoorziening. Voor dit tijdperk waren wethouders ook volksvertegenwoordigers daar zij gekozen waren uit raadsleden. Het dualistische systeem bracht een scheiding aan.
Het beleidsbepalende en controlerende gedeelte kwam te liggen bij de raadsleden. Het uitvoerende gedeelte kwam te liggen bij B&W. die niet gekozen behoefden te zijn door het volk maar aangesteld werden door de coalitiepartijen.
Middels een verzoek van het Algemeen bestuur van de Risse aan het gemeentebestuur van Weert in januari 2002 werd verzocht om toestemming te verlenen dat ook wethouders zitting mochten nemen in het bestuur. De toenmalige gemeenteraad gaf zijn goedkeuring aan dat verzoek.

Door het huidige voorstel van de coalitiepartijen, om alleen twee wethouders deel te laten uitmaken van het A.B. en D.B. van de Risse, is volgens de gedachtengang van de SP het beleidsmatige en controlerende gedeelte van de taak van de Raad te schimmig en onduidelijk geworden en is de uitzondering die in 2002 voor wethouders verzocht werd geen uitzondering meer geworden maar overheersend terwijl de raad naar de achtergrond wordt geschoven.
De SP, gesteund door D66 en W.L. stelde daarom voor om een raadslid aan te stellen in het A.B. als taak het bewaken van het beleidsmatige en controlerende element en een wethouder in het D.B. belast met de uitvoering.

Na een debat hierover werd besloten het voorstel van de coalitie, dus twee wethouders te benoemen, door een schriftelijke stemming uit te laten maken door de raadsleden.
12 Raadsleden stemden tegen het voorstel.
16 Raadsleden stemden voor het voorstel.
1 Raadslid stemde ongeldig
Waardoor het voorstel werd aangenomen en Weert wordt, voor de komende vier jaren, vertegenwoordigd door twee wethouders in het bestuur van de Risse. Volgens de SP geen goed besluit.

Jan Tak