SP wil geen verschil tussen werkloze politici en andere werkelozen

16 april 2006

SP wil geen verschil tussen werkloze politici en andere werkelozen

Voor de camera van zender L1 TV heeft de SP haar mening over de regelingen voor ex-wethouders gegeven. Het betreft een algemeen standpunt, waarbij de hoofdlijn is: "Maak geen verschil tussen gewone werknemers en wethouders die hun werk verliezen". Er zijn vooralsnog geen nieuwe initiatieven of stappen ondernomen om op lokaal niveau de regeling aan te passen.

De SP is niet tegen wachtgeld, net als dat we niet tegen een WW werkeloosheidsuitkering zijn. Wachtgeld zou net als WW alleen bedoeld moeten zijn voor situaties waarin je buiten jouw schuld om je werk verliest en niet direct ander werk hebt. Wethouders die werkeloos worden moeten zo snel mogelijk aan de slag, en de gemeente moet daarin intensief begeleiden en ondersteuning bieden.

Wij vinden dat voor politici dezelfde regels moeten gelden als voor andere werknemers die in de WW zitten. Dus: strikte regels.
* Als je zelf opstapt of op staande voet wordt ontslagen dan moet je geen wachtgeld kunnen krijgen, want dan gaat het over verwijtbaar ontslag.
* Als je een nieuwe baan hebt gevonden vervalt het recht op een uitkering.
* Als je nieuwe salaris lager is (maar hoger dan het minimumloon) mag je dat niet aanvullen met je wachtgeld.
* Een sollicitatieplicht. Net als werknemers bij Philips of Klöckner of Nedcar die werkeloos worden moet je verplicht solliciteren naar ander werk en dat bewijzen.

Helaas is een en ander nog niet zo geregeld als we willen. Je zit ook met landelijke regels en de meeste politici daar zorgen vooral heel goed voor zichzelf maar wat minder voor anderen. Wat de SP betreft zouden voor de nieuw te benoemen Weerter wethouders ook een sollicitatieplicht moeten gaan gelden. Wij willen dat de gemeente onderzoekt wat er binnen de landelijke regels mogelijk is.

In het geval van de wethouders die vanaf 20 april (installatie nieuwe wethouders) hun werk verliezen, verwachten wij dat zij snel weer aan de slag gaan en in de tijd tussen wethouderschap en de nieuwe baan een uitkering krijgen, net zoals iedere andere werknemer.

Overigens: voor raadsleden die niet terugkeren is het belachelijk om wachtgeld uit te keren, want de vergoeding die zij als vrijwilliger krijgen komt boven op hun eigen inkomen, dus daar ben je niet van afhankelijk als je stopt of niet terugkeert als raadslid. Het is niet meer dan normaal dat Weert zo'n regeling niet heeft.

Bericht L1.nl
Videofragment L1 TV