Intergemeentelijke sociale dienst: huiswerk overdoen

29 april 2006

Intergemeentelijke sociale dienst: huiswerk overdoen

IGSDIn tegenstelling tot een breed gedragen wens van de raad is niet onderzocht welke varianten er mogelijk zijn in de samenwerking van de sociale diensten van Nederweert, Weert en Cranendonck. De SP en WL hebben behoefte aan goede informatie over de voor- en nadelen, vandaar dat zij het College van B&W alsnog verzoeken dit onderzoek te doen en ter beschikking te stellen van de raad zodat een goed besluit kan worden genomen.

Aan het College van B&W en de raad van de gemeente Weert

Weert, 28 april 2006

Betreft: intergemeentelijke sociale dienst

Geacht College, Geachte raad,

Op 13 april 2006 hebben wij gehoor gegeven aan uw uitnodiging voor een informatieavond Intergemeentelijke Sociale dienst (ISD).

Doelstelling van deze bijeenkomst was, om de drie raden te informeren conform de afspraken gemaakt op 21 en 28 september en het raadsbesluit om
a. in te stemmen met de startnotitie Intergemeentelijke Sociale Dienst (ISD)
b. In te stemmen met verdere uitwerking om te komen tot een ISD
c. In te stemmen met de benodigde middelen hiervoor € 102.600,- (gebaseerd op inwonertal van Weert)

Op verzoek van nagenoeg alle Weerter raadsfracties werd op 21 september toegezegd dat in het onderzoek de diverse mogelijke samenwerkingsvormen met voor- en nadelen zouden worden meegenomen en op basis daarvan aan de raadsfracties keuzes zouden worden voorgelegd.
Deze keuzemogelijkheid op basis van verschillende uitgewerkte varianten was hiermee onderdeel van het raadsvoorstel.

• Tegengesteld aan ieders verwachtingen kregen wij op 13 april geen onderbouwde keuzevarianten van de verschillende samenwerkingsvormen voorgelegd.

De stuurgroep had inmiddels gekozen voor een openbaar lichaam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen (Wgr) en daar het totale onderzoek op gebaseerd.

• Uit de antwoorden van de stuurgroep bleek dat men voorafgaand aan deze keuze geen andere varianten had onderzocht en zelfs geen vergelijking had gemaakt.

• Verder bleek dat de raad derhalve in tegenstelling tot de gemaakte afspraak geen alternatieve scenario’s voorgelegd zouden worden, als argument werd aangegeven dat dit teveel tijd zou kosten.

• Na het bestuderen van het projectplan fase 2 blijkt opnieuw dat er geen andere varianten in het onderzoek worden meegenomen, terwijl eerder vijf andere varianten werden genoemd die verder niet worden onderzocht.

• Ook in de bestuursopdracht van de colleges van B & W inzake de uitvoering wordt op geen enkele wijze meer teruggekomen op een andere samenwerkingvariant.

De volgende stap om te komen tot een ISD is een raadsvoorstel m.b.t. de gekozen samenwerkingsvorm. De planning is dat dit voorstel geagendeerd gaat worden in juni 2006.

Wij verzoeken het college dringend om ruim vóór de behandeling van dit voorstel alsnog het geaccordeerde onderzoek te doen en vervolgens de diverse alternatieve scenario’s met de voor en nadelen en de verschillen en de mogelijkheden in bestuurlijke verantwoordelijkheden aan de raad voor te leggen.

Met vriendelijke groet,

Carla Jacobs, Weert Lokaal