Commotie rond WTV-debat

3 februari 2006

Commotie rond WTV-debat

De SP vindt het jammer dat er ophef is ontstaan rond de organisatie van het lijsttrekkersdebat op Weert Televisie.

Door een gebrek aan gezonde communicatie en verkiezingskoorts zijn de gemoederen aardig verhit geraakt, met als gevolg het afhaken van gespreksleider J. Leenders en WTV. De SP heeft een oproep ondersteund om alsnog een debat te laten houden en uitgesproken dat zij geen probleem heeft met de beoogd gespreksleider. Wel moet de inhoud door journalisten en niet door een belangenorganisatie (MKB) worden bepaald.

Er is enige twijfel ontstaan over de inhoudelijke en journalistieke onafhankelijkheid van het programma, vanwege een mogelijke bijdrage van een belangenbehartiger, het MKB-Limburg.
Raadslid Paul Lempens vond het daarom noodzakelijk om de volgende verklaring voor te lezen bij het raadsvoorstel om 10.000 euro te financieren vanuit de fractiebudgetten van de fracties; “Met deze stem vóór een oproep om het televisie-debat door te laten gaan, ga ik ervan uit dat de informatie die mij als raadslid heeft bereikt, mede door andere partijen verstrekt, correct is. Namelijk dat er geen financiële bijdrage van het MKB is en dat er een brede en diverse, onafhankelijke inhoud van het programma is.”

De SP heeft ingestemd met het voorstel om de politieke partijen allemaal zelf te laten bijdragen aan de kosten van het debat, middels het fractieondersteuningsbudget.