Biomassacentrale Nederweert NEE

11 januari 2006

Biomassacentrale Nederweert NEE

Er zijn plannen om in Nederweert op een terrein aan de Kanaaldijk een biomassacentrale te bouwen. In de media zijn hierover berichten verschenen en een bewonersorganisatie heeft zich opgeworpen tegen de plannen. Herman Beuvens en Diny Nagel hebben gesprekken gevoerd en naslag gedaan en doen kort verslag van hun bevindingen.

ENERGIE
In de te bouwen biomassacentrale moeten volgens plan jaarlijks 75.000 ton voedselafval en 60.000 ton mest uit de intensieve veehouderij worden vergist. Het gas dat hierbij vrijkomt wordt verbrand in gasmotoren waarmee elektriciteit wordt opgewekt. De energie die dat oplevert is 5.2 Megawatt per jaar. 3.6 Megawatt wordt door het bedrijf zelf verbruikt en 1.6 Megawatt wordt verkocht aan een elektriciteitsbedrijf. (1.6 Megawatt is ongeveer de opbrengst van een windmolen). Nauwelijks interessant derhalve.

SCHADELIJKE STOFFEN
Bij de verbranding komen schadelijke stoffen vrij zoals dioxine en arseenverbindingen. Naast gas wordt er ook kunstmest geproduceerd. Omdat het afkomstig is van dierlijke mest, is het volgens het ministerie van Landbouw dan ook dierlijke mest en kan daarom in onze regio niet worden gebruikt (!).
Deze kunstmest, ammoniumnitraat, kan ook worden gebruikt als springstof. Het mag daarom alleen in vochtige toestand worden opgeslagen. (Wat er kan gaan gebeuren als het door een foutje toch te droog wordt, daar denken we liever niet aan…)

STIKSTOF
De fabriek zal, volgens hun eigen gegevens, ongeveer 11 ton stikstof en stikstofdioxiden in de lucht uitstoten. Dit is direct in strijd met het overheidsbeleid om stikstof uit het milieu te onttrekken.
In deze Peelregio is er al een heel hoge achtergrondconcentratie aan ammoniak veroorzaakt door de intensieve veehouderij. Willen deze bedrijven uitbreiden dan moeten er speciale “groene” stallen worden gebouwd om de ammoniakuitstoot te minimaliseren. Daarnaast zal jaarlijks ruim een ton stikstof en 100 kg fosfaat in de Zuid-Willemsvaart worden geloosd.

HET VERVOER
De 75.000 ton voedselafval komt uit Vlissingen. Om dit te vervoeren zijn 2500 vrachtwagens nodig die daarvoor jaarlijks 1.000.000 (een miljoen) km moeten afleggen. Samen met de aanvoer van de mest uit de omgeving is daar naar schatting ca 1.000.000 liter dieselolie voor nodig. Het ammoniumnitraat gaat waarschijnlijk naar Portugal. Dat kost nog eens enkele miljoenen liters dieselolie. Dit enorme brandstofverbruik vormt een bron van fijn stof en is daarmee zeer belastend voor het milieu.

DE BRON
75.000 ton is dus 75.000.000 kg voedselafval. Dit zou allemaal van AH af moeten komen, de directie van Ahold heeft in een reactie daarop gezegd dat als zij zoveel voedsel weg zouden moeten gooien zij alleeerst de hele afdeling inkoop op straat zouden zetten.

DE VERGUNNING
De milieuvergunning voor deze biomassacentrale moet door de Provincie worden verleend. Binnen drie weken nadat de eerste aanvraag voor deze vergunning bij de Provincie was ingediend, had deze provinciale overheid al beslist dat er voor de vestiging van dit bedrijf geen Milieu Effect Rapportage nodig was.

Terwijl voor een bedrijf dat nauwelijks een jaar geleden op het industrieterrein Pannenweg is gestart volgens diezelfde provinciale overheid wél een MER nodig was. Terwijl dit bedrijf alleen computerprogramma’s voor de agrarische sector ontwikkelt…

Over de rol van de gemeente Nederweert kunnen we het een volgende keer hebben.

CONCLUSIE
Het is heel verstandig dat de procedure voor het verkrijgen van een vergunning moet worden overgedaan onder druk van de publieke opinie. Echter de conclusie blijft: GEEN BIOMASSACENTRALE IN DEZE VORM!

nederweert.sp.nl