Gemeenteraad hakt (nog) geen knopen door over toekomst sociale werkvoorziening 'De Risse'

13 december 2005

RisseTijdens het mede door de SP aangevraagde spoeddebat op dinsdagavond ging de raad onverrichterzake naar huis. De meeste partijen wilden een studie van een extern adviseur afwachten en de wethouder was niet bereid inhoudelijke informatie of een visie te geven over de verschillende toekomstmogelijkheden (fusie, reorganisatie, zelfstandig blijven) die worden onderzocht.

In de vergadering bleef de oppositie van CDA, PvdA en SP achter met een hoop vragen over de gang van zaken bij het vertrek van de interim-directeur en twee commissarissen, en over de visie van het College van B&W over de toekomst.

De SP vroeg wederom aandacht voor het uitblijven van informatie over de uitvoering van de wet sociale werkvoorziening (WSW), bijvoorbeeld in een jaarverslag. Het college van B&W zegde toe dat in het eerste kwartaal deze rapportage gereed zou zijn. Een motie hierover werd, net als een tweetal andere voorstellen van de SP, niet ondersteund door de rest van de raad.

Ook waren de partijen - een enkeling uitgezonderd - niet bereid om hun toekomstvisie te geven over de werkvoorziening in Weert. Een poging van de SP om de discussie uit te lokken door te poneren dat De Risse kon worden opgeheven en dan - met een lichtere top en betere structuur - opnieuw starten, vond geen weerklank. In die zin bracht de raadsvergadering geen resultaat.

Raadslid Paul Lempens kwam tot de conclusie dat de SP 'weer net zo alleen in haar kritiek en visie staat als vóór de intimidatie-affaire.' De talloze opgekomen Risse-medewerkers gingen met een teleurgesteld gevoel naar huis.