Extra raadsvergadering over 'de Risse'

1 december 2005

Extra raadsvergadering over 'de Risse'

RisseDe recente negatieve ontwikkelingen bij de Risse zijn voor de complete oppositie (CDA-PvdA-SP) in de gemeenteraad reden om een extra vergadering bijeen te roepen. De interim-directeur is per direct opgestapt, er zijn meningsverschillen in de raad van commissarissen en de Risse dreigt stuurloos te worden, juist nu een sociale toekomst voor de medewerkers van de werkvoorziening moet worden gerealiseerd. Tijd voor informatie en uitspraken van de volksvertegenwoordiging.

Aan de voorzitter gemeenteraad van Weert

Betreft: extra raadsvergadering met als agendapunt de Risse

Weert, 30 nov. ’05

Geachte voorzitter,

De recente ontwikkelingen bij de Risse zijn voor ons aanleiding om te verzoeken de gemeenteraad in een extra vergadering bijeen te roepen overeenkomstig art. 6 van het RvO vergaderingen van de gemeenteraad.

Wij zijn verontrust over de gang van zaken binnen de Risse. en hebben behoefte aan informatie.
De interim directeur de heer L. Moor heeft onlangs per direct zijn ontslag ingediend. Er zijn blijkbaar verschillen van mening tussen bestuur en raad van commissarissen Van diverse zijden bereiken ons verontruste berichten het gebrek aan sturing binnen de Risse, terwijl er juist nu ingrijpende besluiten genomen moeten worden. De gemeenteraad heeft een grote verantwoordelijkheid daar waar het gaat om toezicht te houden op de manier waarop de wet sociale werkvoorziening wordt uitgevoerd.

In een brief van 2 november schrijft de voorzitter van de Risse, wethouder Maes, dat er uiterlijk 30 november een conceptplan van aanpak zal worden gepresenteerd voor een ingrijpende reorganisatie.
Tegelijkertijd zou een plan worden opgesteld over de randvoorwaarden waarbinnen de gemeenten zich kunnen uitspreken over fusie/samenwerking.
In de vergadering van de commissie Sociale zaken van 29 november heeft wethouder Maes meegedeeld dat de afronding van het plan vertraagd is. Het zal volgens de nieuwe planning in januari 2006 klaar zijn.

De gemeenteraad heeft er recht op om geïnformeerd te worden over de gang van zaken en het toekomstperspectief van de Risse. Wij willen over de volgende onderdelen duidelijkheid hebben.

- Wat is de reden dat de interim directeur is opgestapt. Welk verschil van inzicht over de koers die de Risse moet opgaan, ligt hieraan ten grondslag.
- Welke visie heeft de raad van commissarissen over het toekomstperspectief van de Risse.
- Kunt u ons informeren over de inhoud van het plan van aanpak waarin de “ingrijpende reorganisatie” wordt beschreven.
- Is het de bedoeling bedrijfsonderdelen af te stoten en zo ja, welke. Wat zijn de gevolgen voor het personeel. Dreigen er gedwongen ontslagen.
- Zijn er inmiddels fusiebesprekingen met andere SW bedrijven opgestart. (Al dan niet formeel). In welk opzicht levert een eventuele fusie meerwaarde op.
- Wat zijn de financiële gevolgen voor de gemeente nu er blijkbaar aanzienlijke maatregelen in de bedrijfsvoering moeten worden getroffen.
- Op welke manier krijgt de communicatie intern gestalte met directie, personeel en ondernemingsraad. Is deze laatste volledig op de hoogte van de plannen.

Fractie PvdA Weert
Fractie CDA Weert
Fractie SP Weert

De SP zal in de extra vergadering de nadruk leggen op de snelle en correctie uitvoering van unanieme moties uit zomer 2004, over het sociaal jaarverslag en informatie naar de raad. En de vraag hoe het kan dat ondanks gigantische overhead-kosten aan hoger personeel De Risse sociaal onder de maat blijft presteren en daar tot op heden, ondanks unanieme uitspraken van de raad niet aan voldoet.