De toekomst van Weert [opinie]

4 november 2005

De toekomst van Weert [opinie]

‘Weert op maat in 2015’, zegt u dat wat?
Nee? Dan bent u in gezelschap van 48 duizend andere Weertenaren die dat ook niets zegt. Een bevestiging van de gapende kloof tussen de gemeente en haar burgers. ‘Weert op maat in 2015’ is de visie van de gemeente op de toekomst van onze stad.

Het gemeentebestuur is de laatste maanden dus vooral bezig geweest met hun toekomst van Weert. En daar wordt je niet vrolijk van. Twee voorbeelden.

In het stuk over de toekomst van Weert staat geen woord over het milieu.
Schone lucht en schoon water zijn eerste levensbehoeften, maar in ‘Weert 2015’ geen aandacht hiervoor.
Als we over de toekomst spreken, dan spreken we over de jeugd.
Ondanks mooie woorden in nota’s als deze is er in de praktijk nog geen goed klimaat voor hen. Geen jongerenhuisvesting en geen plaats voor jongereninitiatieven, zoals de skateboardhal.

Het moet beter

De SP vindt dat een toekomstvisie moet gaan over wat de bevolking wil. Zo hoort dat in een democratie. Maar dan moet je wel weten wat de mensen willen, voordat je iets opschrijft.

Als wij met mensen spreken, dan horen we maar een ding: ze willen dat het beter wordt.
In de nabije toekomst beter voor henzelf maar later ook vooral voor hun kinderen.
Ook mensen die het goed gaat willen dat er wordt gezorgd voor de mensen die onze hulp, onze solidariteit nodig hebben. Helaas is de werkelijkheid anders. Ook in Weert is er pure armoede en zijn er mensen afhankelijk van de voedselbank om te kunnen eten.

Hoe kan het dan beter?

Als je de toekomst voor mensen beter wilt maken, moet je je verantwoordelijkheid nemen.
We willen geen ‘bestuur op afstand’, zoals bij de woningbouw, ‘De Risse’, het zwembad en de sociale dienst. Als je veel belastinggeld stuurt naar ‘De Risse’ dan moet je ook sociale prestaties eisen. Als je voor je bevolking en je jongeren wilt bouwen moet je goede betaalbare woningen niet afbreken en niet alleen maar dure appartementen bouwen. Weert is geen elite-stad. Weert is van ons allemaal.

Een betere regering.
De gemeente krijgt steeds meer taken, maar minder geld. De protestbrief van wethouder Peeters naar de minister was prima. ‘U draait de lokale democratie de nek om’, schreef hij. Het is vreemd dat vanuit de politiek, behalve van de SP, geen enkele steunbetuiging volgde.

Er zijn positieve punten te noemen. Wij zijn blij met het verzet tegen de IJzeren Rijn. Ook is het goed dat er nu eindelijk een dag- en nachtopvang is in Weert die voorziet in een behoefte.

Wat te verwachten van de SP?

De SP zit nu vier jaar in de gemeenteraad. Over vier maanden zijn de verkiezingen. Voor veel partijen de tijd voor nieuwe beloften. Niet voor ons. Wij vertellen onze standpunten en wat we hebben gedaan. Daar mag iedereen ons op ‘afrekenen’. Onze belofte is om, samen met de mensen, op de ingeslagen weg verder te gaan.

De SP staat voor menselijke waardigheid, gelijkwaardigheid en solidariteit. Alles wat tegen deze uitgangspunten in gaat bestrijden we, alles wat het beter maakt zullen we waar mogelijk actief ondersteunen, binnen en buiten de gemeenteraad. De grootste veranderingen in de geschiedenis zijn immers niet gekomen doordat de volksvertegenwoordigers iets besloten, maar juist doordat mensen besloten zich samen te pakken en te strijden voor verbeteringen. De SP is hun bondgenoot op die weg.

Blijf niet mokkend aan de kant staan
Stel een daad en toon je moed
Laat je woede hand in hand gaan met het goede dat je doet

(Karel Glastra van Loon, 1962-2005)