Begroting 2006: SP stemt vóór alle moties

10 november 2005

Begroting 2006: SP stemt vóór alle moties

Tijdens de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad werden 34 moties en amendementen door de fracties ingediend. Enkele daarvan werden aangehouden, ingetrokken of door het College van B&W overgenomen. De SP stemde VOOR alle ingediende moties en amendementen en leverde daarmee een constructieve bijdrage aan het debat. Een verslag op hoofdlijnen.

De subsidie voor het Waagtheater wordt per 1 januari beëindigd, vanwege het gebrek aan activiteiten. SP en D66 hebben een motie ingediend om de vrijgekomen gelden voor muziekcentrum De Bosuil aan te wenden. Het CDA wilde de gelden breder besteden, voor kleinschalige theateractiviteiten. Uiteindelijk zijn beide voorstellen 'aangehouden', omdat de wethouder aankondigde dat hij binnenkort met een totaalplan hiervoor komt.

De wethouder Volkshuisvesting heeft zich verplicht om in 2006 te komen tot realisering van minstens 25 jongerenstudio’s. Hij nam daarmee een voorstel van PvdA en SP over, nadat hij voor het eerst had toegegeven dat er een tekort aan jongerenwoningen bestaat.
Een andere PvdA/SP-motie over het behoud van de Lichtenberg werd ook door het College overgenomen. Dat gebeurde tevens met een door een breder palet aan partijen ingediende motie die oproept om betere politie-inzet bij de Serviliusstraat en het inventariseren en bepalen van aanpak voor risicojongeren.

De SP had de beslissende stem bij een aantal voorstellen, die door onze positieve houding toch konden worden aangenomen. Zo worden de tijden voor het parkeren weer aangepast aan de winkeltijden, wordt de pastorie op Keent behouden als karakteristiek pand en komt er een breed stadsplatform dat zich gaat bezighouden met de toekomstige stedenbouw van Weert en het behoud van de inrichting van het centrum en de andere historische straten.

Buiten de onderwerpen van de moties en amendementen werden ook enkele andere onderwerpen op verzoek van de SP besproken. En er komt geen bankje in de Ursulinentuin; men moet maar op de stenen gaan zitten, anders komt er overlast…
De gemeente studeert nog op een collectieve ziektekostenverzekering voor minima, er komt een kaart met inzicht in de luchtkwaliteit in Weert. Antwoorden over het klimaatbeleid werden beperkt tot het inzetten van duurzame materialen in nieuwbouwprojecten. Het College liet blijken de ondersteuning voor startende ondernemers goed op orde te hebben. De PvdA steunde het SP-verzoek om meer aandacht en gegevens over de armoede in onze gemeente.

De bezuinigingen voor 2006 op het maatschappelijk werk, de bibliotheek en het zwembad gaan voorlopig door. Coalitiepartij Weert Lokaal wacht de evaluatie van B&W van de bezuinigingen over 2005 af. Een vreemde beweging, want al vorige week was duidelijk dat het College dat wilde. Toch dienden ze hierover een wijzigingsvoorstel in in eerste termijn om het vervolgens weer terug te nemen.

De stemmen staakten bij het voorstel over het verlagen van de OZB-verhoging. Deze was ingediend vanwege de financiële meevaller die een deel van de raad wilde inzetten als lastenverlichting voor de burger. Zonder de steun van de SP was het voorstel afgewezen, nu komt het de volgende vergadering opnieuw in stemming. Het voorstel om de hondenbelasting niet te verhogen werd wel aangenomen. B&W namen het voorstel van SP-D66-NUvT om de tarieven voor bewaakte fietsenstallingen niet te verhogen over. De PvdA-motie over het gratis maken van deze stallingen haalde het niet. Alleen PvdA en SP waren hier voor.
Het D66-SP-NUvT voorstel om de mogelijkheden te bezien om tot vormen van uitwisseling met buitenlandse gemeenten te komen haalde slechts de steun van de indieners.

Alle partijen waren het eens met de protestbrief van wethouder Peeters aan de minister, maar vonden het niet nodig (‘mosterd na de maaltijd’) om de motie van de SP te ondersteunen, uitgezonderd D66.

De SP stemde tegen de begroting. Alhoewel onze inbreng dit keer de nadruk legde op veel positieve zaken, en er voor het eerst ook daadwerkelijke verbeteringen in onze richting kunnen worden gemeld, kan het beleid dat in de afgelopen drie en een half jaar door deze coalitie is gevoerd niet op onze instemming rekenen. Onze kritiek van de afgelopen jaren blijft nog fier overeind. Raadslid Paul Lempens: "Een coalitie die er niet in slaagt om de kloof met burgers te overbruggen, die de democratische legitimiteit van wijkraden niet promoot, in plaats van de woningnood op te lossen betaalbare en goede woningen sloopt, bezuinigt op essentiële sociale voorzieningen maar wel met veel personeel inzet op versterkte economische groei die ten koste gaat van onze natuur, die haar verantwoordelijkheid niet neemt voor het mondiale klimaatbeleid, die geen prestaties eist van de sociale werkvoorziening, niet inzet op openbaar vervoer, een brede school neerzet op een plek die niet wordt gedragen door de wijk, de buitenkant laat voorgaan op de inhoud en kwaliteit en bovendien bij een begroting vooral naar de cijfers in plaats van naar de mensen kijkt, zo een coalitie is geen SP-coalitie."

Schriftelijke inbreng eerste termijn
Samenvatting beschouwing