h

Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad; inbreng SP

7 november 2005

Algemene Beschouwingen in de gemeenteraad; inbreng SP

Ter gelegenheid van de begroting 2006 mocht de SP in de gemeenteraad van Weert haar schriftelijke algemene beschouwingen indienen. Daarin worden een aantal vragen herhaald over het beleid voor jongereninitiatieven, De Risse, sociale woningbouw, armoede en de kerntaken van de gemeente. Ook noemt de SP enkele positieve zaken als het verzet tegen de IJzeren Rijn, de drugsopvang, het gewijzigd financieel beleid ten aanzien van reserves en de protestbrief van de wethouder. Kritiek is er over de toekomstvisie ('niet van de mensen') en de economische paragraaf. Aandacht wordt gevraagd voor kleine startende ondernemers, het milieu, de bezuinigingen op de instellingen en armoede-beleid. Het College van B&W zal vanavond ingaan op de schriftelijke inbreng van de SP.

We zitten vier maanden voor de verkiezingen. Alle reden om rond te kijken, om te zien en vooruit te kijken in deze beschouwingen.

Terugkijken en leren

De kritiek die de SP heeft op het bestaande beleid is de afgelopen drie en een half jaar ruimschoots naar voren gekomen, onder andere in de algemene beschouwingen van 2002, 2003, 2004, de inbreng rond de bezuinigingen en in de voorjaarsnota.
Het heeft geen zin deze hier te herhalen, daar ze bekend zullen zijn.

Vrijwel alle kritiekpunten blijven overeind staan.
Op enkele daarvan wil de SP wel graag een reactie van het College van B&W.

• Wat heeft de gemeente zelf geleerd van haar aanpak rond de skateboardhal Pinnacle? Welke maatregelen zijn getroffen om jongereninitiatieven beter te ondersteunen in de toekomst?

• Waarom wordt nog steeds geen uitvoering gegeven aan de raadsbesluiten als het gaat om het sociale beleid bij De Risse? Er is nog immer geen sociaal jaarverslag. Veel belastinggeld gaat naar dit bedrijf, maar inzicht in prestaties wordt niet gevraagd en dus niet gegeven. Hoe kunt u dan controleren of de wet goed wordt uitgevoerd?

• Sociale woningbouw wordt afgebroken en in de nieuwbouw zie je alleen dure appartementen en woningen er bij komen. De cijfers zijn duidelijk. Weert wordt steeds meer een elite-stad. Hoe gaat u er voor zorgen dat er voor iedereen woonruimte is?

• Wat doet de gemeente om te voorkomen dat mensen afhankelijk worden van liefdadigheid in de vorm van bijvoorbeeld de Voedselbank, in plaats van de georganiseerde solidariteit?

• Wat ziet u als de hoofdkerntaken van de gemeente? Waar wilt u nog meer ‘bestuur op afstand’ invoeren?

Dit zijn zaken die ontbreken in de toekomstvisie.

Enkele positieve zaken wil de SP ook noemen

Wij zijn blij met het verzet tegen de IJzeren Rijn. Het is mooi om te zien dat de acties die de SP vooral buiten deze raad heeft gevoerd samen met natuur- en milieuclubs nu - niet alleen in brieven en in nota’s - maar ook door daadwerkelijke actie wordt overgenomen door de gemeente. Nadat SP-kamerleden Weert bezochten, heeft u nu de andere kamerleden bezocht.

Ook is het goed dat er nu eindelijk een dag- en nachtopvang is in Weert die voorziet in een behoefte. Het werkproject is, na lang wachten en aandringen van oa de SP, er ook gekomen.

Wij hebben geen probleem met het aanspreken van de reserve in deze barre tijden.
We vragen ons af wat het probleem is van CDA en PvdA; als zij in het bestuur zaten hadden ze precies hetzelfde gedaan. En wij ook. Hun kritiek slaat dan ook nergens op. En hoezo is de wethouder er niet eerlijk over? Hoezo is het een ‘truc’? Het staat gewoon vermeld in de begrotingsstukken, voor iedereen te lezen. Niks aan de hand dus.

De kritiek van de SP op de landelijke overheid in de beschouwingen is elk jaar geweest dat de gemeente steeds meer taken krijgt, maar minder geld. De protestbrief van wethouder Peeters naar de minister was daarom prima en op zijn plaats. ‘U draait de lokale democratie de nek om’, schreef hij – vrij vertaald. Het is vreemd dat vanuit de gemeenteraad, behalve van de SP, geen enkele steunbetuiging volgde. De SP zal een motie indienen waarmee de raad de brief van de wethouder kan onderstrepen.
Tenminste, als de wethouder in dit geval niet terugkomt op zijn woorden…

Over de toekomst

Als we het over de toekomst hebben, hebben we het ook over de jongeren. Volgens het spreekwoord heeft ‘de jeugd de toekomst’ en zo is het.
In de nota ‘Weert op maat in 2015’ worden enkele zinnen gewijd aan de jeugd. Net als in nota’s over het jeugdbeleid. Mooie woorden, maar helaas is de praktijk is anders.
Ondersteuning van jongereninitiatieven en beschikbaarheid van jongerenhuisvesting is zeer onder de maat. Dat moet beter om naar jongeren uit te stralen dat de gemeente Weert er ook voor hun is. Wat gaat u hier voor doen?

Een voorbeeld is de skateboardplek Houtstraat-viaduct
Waarom zo moeilijk doen, en alleen maar naar de problemen en beperkingen kijken? Deze jongeren hebben er recht op, en als u ze in Weert wil houden moet u laten merken dat de gemeente er ook voor hun is. Samen een plan maken en in 2006 realiseren. Kom op!

Op de bijeenkomst waarin burgers mochten reageren op de visie van de gemeente vielen ons de jongeren op, maar ook de opmerking van een ondernemer. Dat het voor startende ondernemers moeilijk is in deze tijd. De SP onderschrijft die mening. Wij zijn tenslotte ook een echte ondernemende partij. Ondernemen in de goede zin van het woord heeft vooral als kenmerk risico nemen.
Juist voor nieuwe kleine lokale startende ondernemers is dat in deze tijd niet aantrekkelijk.
Want in deze tijd van steeds meer sociale onzekerheid gaat risico nemen tegen je gevoel in. Volgens de SP zit daar de grootste oorzaak van de problemen, en niet alleen maar bij een te veel aan regels. Overigens zit in beide zaken het landelijk beleid ook weer dwars. Het straalt weinig vertrouwen uit naar mensen die iets willen. Maar ook de gemeente kan wat doen, en dat mist de SP in de toekomstvisie. Deze groep is belangrijk voor de leefbaarheid en het welzijn van een gemeente.
Het is bijzonder dat er toch een recordaantal nieuwe ondernemingen zich liet registreren bij de Kamer van Koophandel. Hoe is de stand voor Weert?
Welke regelingen en inzet heeft de gemeente voor nieuwe kleine lokale startende ondernemers?

Inhoudelijk over de economische visie van de gemeente

Het nu getoonde plaatje is wel erg deterministisch. U gaat uit van een fatalistisch scenario waar niet uit te ontsnappen valt. Er is niet, zoals een goede bestuurder betaamt, gekeken naar de verschillende ontwikkelingsmogelijkheden van Weert om vervolgens met de burger en de raad tot een weloverwogen keuze te komen.

U stelt dat Weert moet aansluiten bij kenniswerk (innovatie) ipv concentreren op arbeid. Dit schijnt volgens de deskundige die de SP geraadpleegd heeft een klassieke discussie te zijn.

Graag een reactie op de volgende vier kritiekpunten op uw visie:

• Het is niet realistisch om te denken dat alle mensen omgeschoold kunnen worden tot kenniswerkers ipv hand-arbeiders. Als je je helemaal gaat richten op kennis en innovatie zit je toch met die duizenden mensen in Weert die geen baan hebben (omdat handenarbeid dan sowieso verdwijnt - eigenlijk versnel je het door dit door u zelf benoemde proces). Dat is onwenselijk.

• Je ziet tevens ook steeds meer industrieën die juist weer terugkomen van lage loonlanden en weer in eigen omgeving gaan produceren (dicht bij de afzetmarkt en snelle communicatie met klanten/leveranciers). De autoindustrie is daar een voorbeeld van (steeds meer productiefaciliteiten keren terug naar Duitsland). Dus de stelling dat alles gaat verdwijnen is op zijn minst overdreven en kan leiden tot self-fulfilling prophecy doordat je niet meer wilt investeren in arbeid (vicieuze cirkel).

• Aansluiten bij Brainport kan maar is niet gemakkelijk omdat we wellicht niet de positie hebben om eisen te stellen. Waarom zijn wij voor Eindhoven interessant? Hebben we de juiste mensen om iets te betekenen voor de brainport e.d.?

• Juist door samenwerking in de gemeente kun je ook heel effectieve structuren creëren (bv door bedrijvenclusters op te zetten die heel nauw samenwerken en daardoor extra efficiency bereiken of flexibiliteit) of door in niches te gaan opereren (bv milieuvriendelijke bedrijven bij elkaar brengen die samen energie opwekken cq gebruiken etc). In die hoek kun je ook kansen zien.

De toekomstvisie stelt ons teleur

Het gemeentebestuur lijkt vooral bezig met haar toekomst van Weert. En daar wordt je niet vrolijk van. Toevallig kwam in diezelfde tijd een brief van Centrum Weert Promotion.
Veel woorden die de regering en ook het stadsbestuur gebruiken komen daar in terug. Vooral het woord dynamisch. Dynamiek wat betekent dat? Wat bedoelt u daar eigenlijk mee? Is dat niet eenzelfde begrip als ‘efficiency’ en ‘flexibiliteit’, die zo vaak worden misbruikt?

U moet oppassen met uw uitspraken. En niet vergeten dat we in een onzekere tijd leven waar gewone mensen de stuipen op het lijf worden gejaagd.
Mensen worden bang gemaakt. “Ja, het gaat nu misschien wel nog goed, maar ‘in de toekomst’ niet meer, en daarom moeten we pijnlijke keuzes maken.” (Behalve als het verkiezingstijd is).
Onder dat excuus worden goede landelijk sociale wetten gesloopt en in Weert bijvoorbeeld buurten gesloopt. We zien op Keent wat dat met mensen doet. Die toekomst willen wij niet.

De SP vindt dat een toekomstvisie moet gaan over wat de bevolking wil. Zo hoort dat in een democratie. Maar dan moet je wel weten wat de mensen willen, voordat je iets opschrijft.
Wij vinden deze toekomstvisie en de totstandkoming ervan een bevestiging van de gapende kloof tussen de gemeente en haar burgers. Het bestuur leeft in een andere wereld.

Ter relativering over de toekomstvisie. De grootste veranderingen in de geschiedenis zijn immers nooit gekomen doordat de volksvertegenwoordigers iets besloten – of iets in een visie opschreven. Maar veranderingen kwamen juist wel doordat mensen besloten zich samen te pakken en te strijden voor verbeteringen. De SP is hun bondgenoot op die weg.

Milieu

Schone lucht en schoon water zijn eerste levensbehoeften, maar in ‘Weert 2015’ geen aandacht hiervoor. Niets over milieubewustzijn, en wat is er nou belangrijker om er voor te zorgen dat er in de toekomst nog schone lucht is. Uit elk onderzoek blijkt dat dat een van de grootste zorgen van de burgers is.
Weert heeft niet eens een kaart van waar de lucht slecht is en waar die beter is. Wanneer wel?
Weert scoort op de duurzaamheidsmeter slecht; http://www.la21.nl/resultaten2005
Hier horen geen cynische opmerkingen van politici, dat anderen ook niet duurzaam handelen.
Ook Weert heeft hierin een verantwoordelijkheid, Weert ligt niet op een eiland.
Wat is uw antwoord op de brief van 17 september van Vereniging Milieudefensie, waarin ze u uitnodigt om te praten over maatregelen die het beleid meer duurzaam maken?

Een punt hierbij in relatie tot de begroting. Evenals vorig jaar stellen D66 en SP u voor om de tarieven voor de bewaakte fietsenstalling niet te verhogen. Wij willen de bezoekers aanmoedigen en niet ontmoedigen om per fiets om naar de binnenstad te komen.

Bezuinigingen instellingen

De SP heeft over de gevolgen van de bezuinigingen twee maanden geleden reeds aan de bel getrokken in de commissie Welzijn. Verdere bezuinigingen op het Algemeen Maatschappelijk Werk (AMW) en de Bibliotheek leidden tot onaanvaardbare maatschappelijke gevolgen. Bij het AMW ontstaan wachtlijsten en de Bibliotheek kan niet investeren in haar toekomst als breed informatiecentrum. Wij zijn blij dat ons initiatief is opgepikt en ondersteunen graag mede de voorstellen van de grote fracties.
Als dekking voor dit voorstel kan de 70.000 euro voor het secretariaat en medewerker bedrijventerreinen worden verminderd, conform uitspraken SP en CDA in commissie EZ.

Wij stellen voor de te verwachten maatschappelijke gevolgen van gemeentelijk beleid voor een aantal belangrijke terreinen vaker te betrekken bij de begroting of voorjaarsnota. Als ze net zo duidelijk en kort worden neergeschreven als in de notitie over de instellingen dan is dat een verbetering en volgt het een doelstelling die de gemeenteraad zegt na te streven. Ook het bestuurskracht-onderzoek geeft aan dat de evaluatie niet alleen op financiën moet worden gedaan, maar vooral op leefbaarheid. De inbreng zou van burgers en instellingen moeten komen, dus niet het gemeentebestuur dat zichzelf beoordeeld. Het moet echter niet te formeel worden!
Graag een reactie van de fracties op dit punt.

Armoede

Kortgeleden heeft de SP enige cijfers die over armoede gaan opgevraagd bij de gemeente.
De antwoorden waren wat armoedig.
Het aantal huisuitzettingen is bij de gemeente niet bekend; vraag maar aan Wonen Weert.
Aantal kwijtscheldingen: daarvoor moet je bij een andere afdeling zijn.
Ook duurde het even voordat de cijfers beschikbaar waren.

Het lijkt ons goed om een keer per jaar de cijfers die bij armoede horen bijeen te brengen op 1 A4-tje. Wij vinden armoedebestrijding een van de belangrijkste taken van de gemeente dus die moeten goed inzichtelijk zijn, bijvoorbeeld via zo’n armoedemonitor. Eerder is door ons al een vraag gesteld over het voorkomen dat mensen in armoede terecht komen.

Armoede brengt veel sociale problematiek met zich mee. Armoede heeft gevolgen voor de gezondheid, de deelname aan onderwijs en de mogelijkheden om te komen tot sociale en culturele participatie. Effecten van toenemende armoede komen steeds meer naar buiten. Bijvoorbeeld de voedselbanken, gerund door vrijwilligers die op grond van grote betrokkenheid voedselpakketten uitdelen aan mensen die financieel geen kant meer opkunnen. Dat is dan maar één aspect van armoede.

De SP is er voor om het vraagstuk van armoede in Weert opnieuw te bekijken.
In juni 2005 zijn in de Provincie rapporteurs aangewezen, die informatie gaan verzamelen over armoede in Limburg. Zij doen dit door onderzoek en ontmoetingen met organisaties, intermediairs en “ervaringsdeskundigen”. Uiteindelijk doen zij voorstellen aan de provincie om het armoedebeleid zo goed mogelijk aan te pakken.

Als we het hebben over het ‘op maat’ zijn van Weert zouden creatieve voorstellen juist hier op zijn plaats zijn. Hoe is de mening van het College en de andere partijen hierover?

Hier hoort nog iets bij. Over fraudezaken die bij de sociale dienst aan het licht komen verstuurt de gemeente een persbericht. Dit is conform het fraudebeleidsplan. Wij constateren dat hierdoor een eenzijdig negatief beeld ontstaat van uitkeringsontvangers.
Door alleen de publiciteit te zoeken rond fraudezaken, en níet over de armoede en uitsluiting die het gevolg is van het langdurig aangewezen zijn op een minimuminkomen, werkt de gemeente in de hand dat dit negatieve beeld ontstaat. Ons inziens is het hoog tijd dat dit bijgesteld wordt door ook de media te zoeken om duidelijk te maken hoe zwaar het is van het minimum te moeten leven. Het genoemde armoedeonderzoek kan de effecten van langdurige armoede bij uitkeringsontvangers beschrijven en hiermee de de armoede op de politieke agenda zetten, net zoals onderzoeken dat in het verleden hebben gedaan. Daarvoor is het nu opnieuw de hoogste tijd. Zeker als u, zoals u zelf in het fraudebeleid zegt, het draagvlak voor voorzieningen wil vergroten.

Tot slot moet ons voor wat betreft dit onderwerp nog iets van het hart.
Een tijdje geleden hebben we met enkele SP-ers ‘gepost’ bij de sociale dienst. Veel mensen gezien en gesproken die hun maandelijkse briefje moesten inleveren op die dag. Een gevoel van woede en ongeloof komt dan naar boven.
Wat is dit voor een maatschappij en wat zijn dit voor werkgevers die er voor zorgen dat gewone mensen waar niets aan mankeert geen werk hebben of onvoldoende verdienen en daarom afhankelijk zijn van de gemeente? Zeker 30 tot 40 procent van de mensen die we voorbij zagen komen zouden zo aan de slag kunnen en willen dat ook. Is dat ook uw indruk?
Vraag aan het College: wat zijn de belemmeringen om deze mensen aan een duurzame en normaal beloonde baan op maat te helpen? Wat doet u binnen uw mogelijkheden om dit voormekaar te krijgen? Welke mogelijkheden zou u nog meer willen hebben?

Ook zouden wij graag zien welke waarde de reïntegratiebedrijven toevoegen ten opzichte van de tijd dat zij nog geen subsidie kregen om mensen te reïntegreren; dus wat is de meerwaarde tov de autonome ontwikkeling dat 30 van de 100 mensen zelfstandig een baan vindt?

Ziet het College door het nieuwe ziektekostenstelsel net als andere gemeenten mogelijkheden voor een collectieve ziektekostenverzekering voor de Weerter minima, gezien de te verwachten ontwikkeling dat mensen zich niet meer verzekeren gezien de nieuwe hoge premies? Wij overwegen om hierover in de tweede termijn een motie in te dienen.

Tot slot

De gemeente moet oog hebben voor kleine zaken, kleine ergernissen.
Als deze gemeente het niet beter kan maken, laat ze het dan in ieder geval leuker proberen te maken. En dan niet met een nog grotere kermis, of met een nog grotere kerstmarkt of ijsbaan. Het kan met kleine dingen.

Het Ursulinencomplex, een van de mooiste hofjes van Weert. En toch is er geen enkele gelegenheid om even rustig daar te zitten en te genieten, zonder dat je er voor hoeft te betalen.
Je hoeft daarvoor alleen maar een bankje te laten plaatsen. En wat kost een bank? 800 euro Doen!

SP-Weert

U bent hier