'Wegvallen solidariteitskoffie compenseer je niet met cadeaubonnen'

21 juli 2005

'Wegvallen solidariteitskoffie compenseer je niet met cadeaubonnen'

Logo Max Havelaar-KoffieDe SP vindt eerlijke handel van belang. De overheid zegt dit ook te willen stimuleren onder burgers, maar ze moet dan ook het goede voorbeeld geven, volgens ons.
We betreuren het dan ook dat de solidariteitskoffie van de gemeente niet meer wordt afgenomen bij de Wereldwinkel. Door het gebruik van deze koffie stimuleerde de gemeente niet alleen eerlijke handel, maar ze gaf ook een signaal naar buiten toe af.

Aan de raad en het College van B&W

Weert, 18 juni 2005

Betreft: Raadsvoorstel inzake stoppen van afname solidariteitskoffie van de Wereldwinkel

Geacht College, geachte raad,

We betreuren het dan ook dat de solidariteitskoffie niet meer wordt afgenomen bij de Wereldwinkel. Door het gebruik van deze koffie stimuleerde de gemeente niet alleen eerlijke handel, maar ze gaf ook een signaal naar buiten toe af.
De reden voor deze overgang is, volgens de gemeente, dat solidariteitskoffie niet gebruikt zou kunnen worden in koffieautomaten. Naar onze informatie is dit onjuist; dat is namelijk wel degelijk mogelijk. Het keurmerk Max Havelaar kan u hier meer over vertellen. (hier een bewijs)
Naar aanleiding van onze kritiek heeft de wethouder aangegeven dat er simpelweg ‘een fout’ is gemaakt. Maar dat juist op dit onderwerp een fout is gemaakt vinden wij een teken aan de wand.

De Wereldwinkel wordt nu, op verzoek van de raad, gecompenseerd met de afname van relatiegeschenken en cadeaubonnen. Dit is goed voor de Wereldwinkel, maar het signaal naar buiten, het gebaar van solidariteit en eerlijke handel, valt weg. Koffie is voor veel mensen een belangrijk dagelijks gebruiksartikel, cadeaus zijn dat niet. Bovendien zijn de koffieboeren in de Derde Wereld niet geholpen met cadeaubonnen. Zij zien door het wegvallen van de Weerter afname aan koffie hun omzet dalen.

Wij hopen dat er alsnog overgestapt wordt naar “eerlijke koffie”. Daarnaast willen we ook graag dat de inkoop van relatiegeschenken en cadeaubonnen blijft verlopen via de Wereldwinkel.

Met vriendelijke groet,
Jan Tak